Tuulilasi

Koeajo: Toyota Aygo X – Pikkujättiläinen

Koeajo: Toyota Aygo X – Pikkujättiläinen
Uusi Toyota Aygo X on kasvanut teiniksi. Isohan se ei ole, mutta ei enää ihan pienikään. Mihin sitä tätä enempää autoa tarvitseekaan?
Julkaistu: 4.10.2022

Jos uutta Aygo X:ää verrataan aiempiin Aygo-malleihin, muutos on todella merkittävä. Autoa on venytetty joka suuntaan, ja kori on nyt yli 20 senttiä pidempi. Akseliväliä on kasvatettu lähes 10 senttiä, leveyttä lisätty 12 senttiä ja korkeuttakin on tullut kuusi senttiä lisää. Pikkuautohan Aygo on edelleen, mutta ei ihan pieni kuitenkaan.

Yksi merkittävä tekijä kasvun taustalla on se, että X:ssä on nyt sama TNGA-B nimeä kantava perusrakenne kuin Yariksessa. Tällä on oma vaikutuksensa myös ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen.

Mallinimen perässä oleva X-kirjain on muuten Toyotan ohjeistuksen mukaan ääneen sanottaessa "Cross". Aygo äksää on siis turha autokaupassa kysellä, kukaan ei ymmärrä...

Ohjaamo on kaikessa yksinkertaisuudessaan toimiva ja looginen. Varustelutaso on halvimmassakin mallissa hyvä.

Edellisen sukupolven Aygoa tehtiin vielä yhteistyönä PSA-konsernin kanssa: samalta tuotantolinjalta valmistuneita sisarmalleja olivat Peugeot 107 ja Citroën C1. Ranskalaiset menettivät kuitenkin uskonsa projektiin, joten Toyota jatkaa nyt omillaan.

Aygo X:n voimanlähteenä toimii bensiinikäyttöinen, 998-kuutioinen rivikolmonen, josta irtoaa tehoa 72 hummaa ja vääntöä 93 Nm. Voimaa ei ole liiaksi, mutta kaupunkiajoon toki aivan riittävästi. Kulutus on maltillista, kuten odottaa sopii. Viisi litraa sataa kilometriä kohden alittuu aivan normaaliajolla ilman mitään suurempia ponnisteluja.

Varustelutaso on erinomainen ottaen huomioon sen, että tämä on Toyotan pienin ja halvin malli. Hinnat lähtevät hiukan alle 17 tuhannesta. Vakiovarusteihin kuuluvat muun muassa peruutustutka, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaukovaloautomatiikka ja mukautuva vakionopeudensäädin.

Etupenkki on tämän kokoluokan autoon oikein hyvä. Portaaton selkänojan säätö on iso plussa. Toyota Aygo X
Takapenkeillä ei juurikaan ole tilaa ja takaovi aukeaa kovin kitsaasti.

Koeajoautomme oli varustelutasoltaan Style ja sen mukana tuli vielä varsin kattava nippu muitakin varusteita. Oli puhelimen langatonta latausta, pysäköintitutkia edessä ja takana, suurempi yhdeksän tuuman kosketusnäyttö ja avaimeton lukitus sekö käynnistys. Eikä auton hinta näilläkään herkuilla ollut kuin vähän päälle pari kymppiä.

Pienestä koosta huolimatta ajoasennon saa oikein hyväksi isommallekin kuljettajalle. Selkänojan portaaton säätö on tässä asiassa ehdoton plussa. Ohjauspyörää ei saa säädettyä kuin korkeussuunnassa, mutta ehkä etäisyyden säätö on jätetty pois sen takia, ettei kuljettajan istuinta säädetä liian taakse... Tässä tapauksessa kun takamatkustajan jalkatila saattaisi loppua kokonaan.

Toyota Aygo X on varsin näppärä auto liikenteessä ja se on kaupunkioloissa kuin kotonaan. Kääntyvyys on hyvä ja ohjaus todella herkkä. Maantieajossa vähempikin herkkyys riittäisi, mutta onnistuneen alustan ansiosta eteneminen on kuitenkin vakaata ja rauhallista.

Ajoasennosta saa hyvän, vaikka ratissa ei etäisyyssäätöä olekaan. Kaupungin pikkukaduilla X on omimmillaan. Herkäksi viritetty ohjaus ja hyvä kääntyvyys ovat luontevia ominaisuuksia taajamassa. Ja kyllä Aygolla maantielläkin pärjää.

Takaovi aukeaa turhan vähän, eikä takaikkunaa saa laskettua. Mutta hoituu se tuuletus näinkin.
231 litran tavaratila on varsin vetoisa ja sinne mahtuvat helposti suuremmatkin ruokakauppaostokset.

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Style Multidrive S

  • Moottori Rivi-3, bensiini
  • Iskutilavuus 998 cm3
  • Teho 53 kW (72 hv) / 6000 r/min
  • Vääntö 93 Nm / 4400 r/min Voimansiirto Etuveto
  • 0−100 km/h 14,8 s
  • Huippunopeus 151 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 113 g/km
  • Mitat Pituus 3 700 mm, leveys 1 740 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2 430 mm, tavaratila 231 l
  • Omamassa 965-1015 kg
  • Plussaa Selkänojan portaaton säätö Hyvä varustelutaso
  • Miinusta Ohjaamon melutaso Puhditon moottori
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 20 092 €, mallisto alkaen: 16 803 €

Kenelle?

Aygo X sopii kuljettajalle, joka ajaa pääsääntöisesti taajamissa ja arvostaa ketterää, vähäruokaista autoa. Mainio valinta vanhemmalle pariskunnalle tai perheen kakkosautoksi.

2 kommenttia