Tuulilasi

Toyota Auris: uusi lähtö

Toyota Auris: uusi lähtö

Uusi Auris on tarjolla myös farmarimallina sekä hybridinä.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Toyota
Mainos

Auris on 50 kg edeltäjäänsä kevyempi, ja myös painopistettä on alennettu. Samalla korin jäykkyyttä on lisätty. Näillä toimilla kerrotaan olevan tuntuva vaikutus ajettavuuteen. Alemman painopisteen tuoman vähäisemmän kallistelutaipumuksen ansiosta jousitusta on voitu muokata mukavammaksi. Auto on edellismallia 55 mm matalampi, ja 10 mm tästä on nipistetty maavarasta. Akseliväli on säilynyt ennallaan. Kokonaispituus on kasvanut 30 mm, ja tavaratilaan on saatu 50 mm lisää pituutta. Suomessa suosituin lienee 1,6-litrainen bensamalli (132 hv). Hybridin (136 hv) osuudeksi veikataan viidennestä, ja sekä dieselmallien (90 tai 124 hv) että 1,3-litraisen bensakoneen (99 hv) osuus jäänee kymmeneen prosenttiin.

Julkaistu: 4.1.2013