Tuulilasi

Mikä on totuus sähköautojen tulevaisuudesta - innostuvatko kuluttajat?

Mikä on totuus sähköautojen tulevaisuudesta - innostuvatko kuluttajat?
Autonvalmistajat upottavat valtavat summat rahaa autojen sähköistämiseen, halusivat ne sitä tai eivät. Kansalliset ja EU:n lakipykälät käytännössä pakottavat autonvalmistajat etsimään uusia vaihtoehtoja polttomoottoriautoille.
Julkaistu: 24.9.2018

Akkuteknologian kehittymisen ja akkujen halpenemisen myötä sähköautojen ja lataushybridien tarjonta on kasvamassa.

Tänä vuonna Jaguar julkisti täyssähköisen I-Pacen haastamaan Teslaa. Volyymipuolella Hyundai on tuonut markkinoille Kona EV SUV:n, jonka ajosäde yhdellä latauksella on peräti 480 kilometriä.

Teslaa ahdistamaan ovat lähteneet myös saksalaiset premium-brändit. Mercedes julkisti oman täyssähköisen EQC:nsä, Audi e-tronin ja Porschelta tulee ensi vuonna täyssähköinen Taycan sedan.

Sähköautojen imago on puhdas, puhutaan nollapäästöisistä autoista. Viimeisen vuoden aikana kaikki varteen otettavat autonvalmistajat ovat julistaneet isoja lupauksia sähköisestä tulevaisuudesta.

- Vuoteen 2023 mennessä 86 % PSA Groupin automalleista on tarjolla täyssähkö- tai lataushybridiversio.

- Fiat Chrysler Automobiles lupaa tekevänsä vuoden 2022 loppuun mennessä 30 uutta mallia, joissa on sähköinen voimalinja.

- Vuodesta 2019 alkaen jokaisessa uudessa Volvossa on sähköinen versio tarjolla, joko mieto hybridi, lataushybridi tai täyssähköauto.

- Renault aikoo lanseerata kahdeksan täyssähköauto ja 12 sähköistä mallia vuoteen 2022 mennessä.

- VW Group on kertonut lanseeraavansa 25 sähköautomallia vuoteen 2020 mennessä, ja sen tavoite on myydä vuosittain kolme miljoonaa sähköautoa vuoteen 2025 mennessä.

- Ford lupaa tehdä 16 sähköautomallia vuoteen 2022 mennessä.

- Daimler aikoo tuoda sähköversion kaikkiin Mercedeksen autoihin vuoteen 2022 mennessä.

- Vuodesta 2020 jokaiseen uuteen Jaguar Land Roveriin luvataan sähköversio.

Kasvaako kysyntä?

Nämä lupaukset antavat ymmärtää sähköautojen valtavasta kysynnän kasvusta, mutta asia ei välttämättä ole niin. Kyse on enemmän lainsäädännön pakottamasta muutoksesta kuin kysynnän isosta kasvusta – ainakin vielä. Nimenomaan EU:ta on kuvailtu kaikkein haastavimmaksi markkina-alueeksi sekä lainsäädännön että kuluttajaympäristön näkökulmasta.

Fiat Chryslerilla ei ole aiemmin isosti innostuttu sähköautoista. Vuonna 2014 sen edesmennyt pääjohtaja Sergio Marchionne jopa pyysi julkisesti, että ihmiset eivät ostaisi sen ainoaa silloista sähköautoa Fiat 500e:tä, koska jokaisesta myydystä autosta tuli yli 10 000 euroa tappiota yhtiölle.

Nyt myös FCA on tehnyt laajan sähköistymissuunnitelman, koska yhtiön johdon mukaan sen on pakko. EU aikookin sakottaa rankalla kädellä niitä autonvalmistajia, jotka eivät täytä päästötavoitteita vuoteen 2021 mennessä.

Ja vuoteen 2030 mennessä autonvalmistajien on EU:n mukaan pystyttävä vähentämään autojensa päästöjä 30 % lisää vuoden 2021 vaatimuksista. EU on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2025 15 % kaikista myydyistä autoista on joko täyssähköisiä tai lataushybridejä, joiden päästöt ovat korkeintaan 50g/km. Vuonna 2030 lukeman pitäisi olla jo 30 %.

Autonvalmistajat eivät pompi ilosta uudistusten edessä.

”Nykytodellisuus on, että sähköautojen markkinaosuus on hyvin alhainen, eikä se johdu siitä, ettei tarjontaa ja valinnanvaraa olisi”, sanoo Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche.

Zetsche on Euroopan autoteollisuuden järjestön ACEA:n presidentti. ACEA yrittää kaikin voimin painostaa Euroopan Komissiota hellittämään vuoden 2030 päästötavoitteesta. 30 % sijaan ACEA:n mielestä 20 % olisi realistinen tavoite.

Sähköautojen kallis hinta on ACEA:n mukaan suurin este asiakkaille hankkia sähköauto.

”Sähköautojen myynnin lisääntyminen on mahdollista vain rikkaissa maissa kuten Norjassa, missä bruttokansantulo on kaksi kertaa isompi kuin EU:ssa keskimäärin. Esimerkiksi Virossa myytiin vuonna 2017 ainoastaan 43 lataushybridiautoa. Tällainen pakotettu autojen sähköistäminen asettaa eri maat täysin eriarvoiseen asemaan”, ACEA kirjoittaa raportissaan.

Erilaisia kasvuennusteita

JATO Dynamicsin tilastojen mukaan lataushybridien markkinaosuus viime vuonna oli 1,8 %. ACEAn ennusteen mukaan lukema on vuonna 2025 3,9 % ja vuonna 2030 5,4 %. Toisenlaisiakin ennusteita on; esimerkiksi konsulttiyritys AlixPartners ennustaa lataushybridien ja täyssähköautojan määrän olevan vuonna 2025 jo 20 %, mikä on jopa enemmän kuin EU:n tavoite. VW Group on tehnyt tismalleen samanlaisen ennusteen. LCM Automotiven ennuste on hiukan maltillisempi, 18 %.

Myyntiä rajoittaa tällä hetkellä myös latausverkoston niukkuus. Tällä hetkellä EU:n alueella on vain vajaat 100 000 latauspistettä, EU:n kaavailema myynnin kasvu vaatisi niitä vuoteen 2025 mennessä ainakin kaksi miljoonaa. Nykyisistä latauspisteistä 30 % on Hollannissa ja 22 % Saksassa, esimerkiksi Romaniassa on vain 116 latauspistettä. Kuluttajan näkökulmasta ostopäätökseen vaikuttaa varmasti myös sähköautojen kallis hinta verrattuna polttomoottoriautoihin.

ACEA:n pääsihteerin Erik Jonnaertin mukaan EU:n tulisi vaatia jäsenvaltioitaan kasvattamaan latausverkostoa huomattavasti.

”Ilman niiden selkeää kasvua kuluttajat eivät tule laajassa mittakaavassa vakuuttuneiksi siitä, että sähköauto kannattaa ostaa”, Jonnaert sanoo.

Jo nyt autonvalmistajat ovat investoineet sähköautoihin valtavia summia. Maailmanlaajuisesti autonvalmistajat ja tavarantoimittajat tulevat AlixPartnersin mukaan investoimaan sähköistymiseen lähes 250 miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä, kun kuluneen kahdeksan vuoden aikana panostus on ollut noin 22 miljardia.

(Lähteet: Automotive News, JATO Dynamics, ACEA)

3 kommenttia