Tuulilasi

Tieyhdistys: Yksityisteille tarvitaan korjausvelan poisto-ohjelma



Tieyhdistys: Yksityisteille tarvitaan korjausvelan poisto-ohjelma

Suomen Tieyhdistyksen mukaan liikenneväylien korjausvelkaa on pyrittävä radikaalisti vähentämään. Yhdistys haluaa valtion apuja etenkin yksityisteiden kunnossapitoon.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

”On hyvä, että valtion liikenneväylien korjausvelkaa pyritään ponnekkaasti vähentämään. Mutta maamme laajalla yksityisteiden verkolla on havaittavissa lähes yhtä suuri tarve tieremontteihin”, sanoo Suomen Tieyhdistyksen Jaakko Rahja.

”Yksityisteiden korjausvelka on satoja miljoonia euroja, ehkä 600-800 miljoonaa. Sitä ei saada alennettua, ellei valtion rahoitustukea yksityisteille saada asialliselle tasolle muutamaksi vuodeksi.”

Yhdyskunta- ja elinkeinorakenteemme poikkeaa esimerkiksi Keski-Eurooppalaisista maista. Toisin kuin monissa muissa maissa, meillä yksityistiet muodostavat elintärkeän ja aivan välttämättömän osan liikenneinfraa. Yksityisteitä Suomessa on lähes 10 kertaa maapallon ympärysmitta.

”Tämä perusinfra eli tiestömme hiussuonisto uhkaa sortua raskaan taakan alla. Erityisen kuorman alla ovat tiestön sillat.”

Valtio on mukana yksityisteiden peruskorjauksissa nyt vain 13 miljoonalla eurolla vuodessa. Teitä on liki 360 000 km ja lossejakin 21, joten moneen kohteeseen ei rahoitustukea liikene. Tarve on moninkertainen.

”Ruotsissa on yhdyskuntarakenne ja yksityisteiden merkitys aika lailla samankaltainen, mutta siellä valtio panostaa yksityisteihin yli 120 miljoonaa”, Rahja sanoo.

Tieyhdistys katsoo, että seuraavan vuoden budjettiin tulisi yksityisteiden rahoitusta nostaa selkeästi. Yksityisteiden kunnossapitoon valtion tulisi panostaa 30 miljoonaa vuodessa ensi vuonna ja seuraavina kolmena vuotena. Kun yksityiset tieosakkaat panostavat saman määrän, saadaan teiden ja erityisesti siltojen korjausvelkaa purettua arviolta kolmanneksen.

Julkaistu: 21.9.2017