Tuulilasi

Teslan työntekijät huolissaan – vaarallisia akkuja, lisää viivästyksiä ja laatuongemia

Teslan työntekijät huolissaan – vaarallisia akkuja, lisää viivästyksiä ja laatuongemia

Teslan työntekijät ovat kertoneet CNBC:lle, että odotettavissa on lisää viivästyksiä yhtiön Model 3:n tuotannossa. Moni insinööri on myös hyvin huolissaan etenkin akkujen laatuongelmista. Tesla kiistää väitteet.
Kuvat Tesla
Mainos

Pääjohtaja Elon Musk on jo joutunut tuottamaan pettymyksiä monille asiakkaille, jotka odottavat tilaamiaan autoja. Teslan Gigafactoryn työntekijöiden mukaan pettymykset tulevat jatkumaan.

Yksi pullonkaula on akkujen kokoaminen manuaalisesti. Vielä ainakin joulukuussa akkuja kasattiin käsityönä. Työntekijöiden mukaan autojen laatutarkastajilla ei ole riittävää kokemusta, mikä on aiheuttanut myös sen, että tehtaalta on lähtenyt asiakkaille autoja, joiden akuissa saattaa olla vakaviakin vikoja.

Tesla kuitenkin kiistää asian kiivaasti.

”Joitakin elementtejä joudutaan edelleen valmistamaan osaksi käsin ennen kuin pääsemme varsinaiseen massatuotantovaiheeseen. Sillä ei ole kuitenkaan mitään vaikutusta akkujen ja autojemme laatuun tai turvallisuuteen”, Teslan edustaja kertoi.

Sijoittajat eivät kuitenkaan niele purematta Teslan selityksiä. Epäilykset Model 3:n kannattavuudesta ylipäätään ovat heränneet.

”Uskon kyllä, että Tesla saa jossakin vaiheessa Model 3:n tuotanto-ongelmat ratkaistua. Mutta sen perusmallinkin rakentaminen maksaa Teslalle liki 40 000 dollaria. Silti perusmallin hinta on 35 000 dollaria ja huippumallien noin 50 000 dollaria. En usko, että he tulevat millään saavuttamaan tavoitettaan myydä 400 000 Model 3:a vuodessa. Ja näin ollen Tesla ei tule pääsemään lähellekään sitä tuottavuutta tämän mallin kanssa, mitä he ovat luvanneet”, sanoo investointiyhtiö Stanphyl Capitalin Mark B. Siegel.

Sisäpiirilähteiden mukaan Tesla ei ole toimittanut asiakkailleen yhtään halvinta perusmallia tammikuun puolivälin jälkeen. Sen sijaan kalleimpia malleja on toimitettu jatkuvasti enemmän asiakkaille. Samojen lähteiden mukaan jatkuvat viivästykset alkavat jo vaikuttaa Teslan työntekijöiden työmoraaliin – samalla jatkuvat ongelmat antavat ison edun Teslan kilpailijoille Chevroletille, Nissanille ja kiinalaiselle BYD:lle.

Tesla pyrkii pääsemään koko ajan eroon akkujen manuaalisesta työstämisestä, mutta se on joutunut myös lainaamaan töihin työläisiä Panasonicilta. Eräs nimettömänä pysytellyt Teslan insinööri on silti yhä huolissaan tilanteesta.

”Automaattilinjastomme eivät edelleenkään toimi kuten niiden pitäisi. Työprosesseissa on myös edelleen liikaa päällekkäisyyksiä, mikä johtaa siihen, että kun yksikin asia menee vikaan, koko tuotanto pysähtyy. Minua huolestuttavat kaikkein eniten laatukysymykset.”

Kaksi muuta insinööriä puolestaan kertoivat CNBC:lle, että osassa tehtaalta lähteneistä akuista on sekin ongelma, että niiden litium-ionikennot eivät ole riittävän kaukana toisistaan. Heidän mukaansa kennojen osuminen toisiinsa voi aiheuttaa akkujen yllättävän tyhjenemisen tai pahimmassa tapauksessa jopa tulipalon. Insinöörit ovat kertoneet huolensa myös Teslan johtoportaalle, mutta ne ohitettiin olankohautuksella.

Teslan puhemies kertoi näiden olevan täysin valheellisia väitteitä.

”On täysin virheellistä ja harhaanjohtavaa väittää, että Tesla toimittaisi koskaan asiakkailleen autoja, joissa olisi vaarallisia ja viallisia akkuja.”

Julkaistu: 26.1.2018