Tuulilasi

Tesla on tehnyt historiaa – muttei tässä asiassa



Tesla on tehnyt historiaa – muttei tässä asiassa

Sähköautoilijoille on tarjolla kivoja porkkanoita, kuten ilmainen lataus useassa paikassa.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Viime viikolla Suomeen avattiin Teslan ensimmäiset Supercharger-pikalatausasemat. Ilta-Sanomat uutisoi asian seuraavasti: Historiallinen hetki Suomessa: Automatka voi nyt jatkua maksamatta tankkauksesta lainkaan! Tämä on väärin – onneksi. Tesla on tietenkin tehnyt historiaa muun muassa rakentamalla hienon ja haluttavan urheilu- ja perheauton (lue myös: ajokokemuksesta ja hankintapohdintaa), mutta ilmainen lataus ei ole uusi juttu. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla autonsa on voinut jo pitkään ladata maksutta ainakin:

Maakunnissa olen liikkunut vähän, mutta esimerkiksi Rauman ABC:llä on Virtapisteen ilmainen pikalaturi.

Näin byrokratiaa ja kaikkea ylimääräistä nysväämistä vihaavana ABC:n ilmaisille pikalatauspisteille voi antaa kunniamaininnan siitä, että niissä pikalataus onnistuu kahta nappia painamalla. Tämä tekee huoltoasemalla käynnistä miellyttävän kokemuksen. Varsinkin talvipakkasella on rasittavaa näpytellä tekstiviestiä sormet kohmeessa että saa latauksen käyntiin.

Kuka tämän lystin sitten maksaa? Kun pikalaturi puskee 400 voltin jännitteellä 100 ampeerin virtaa akustoon, teho on näiden tulo eli 40 kilowattia (ja häviöt päälle). Jos kilowattitunnin hinta pyörii noin 8 sentin tuntumassa, tulee 10 minuutin latauksen hinnaksi 40 kW x 0,1 €/kWh x (10 min / 60 min) = reilut 50 senttiä. Kukaan tuskin jaksaa kökkiä autossaan sen pikalatauksen ajan, tuo raha tulee yrittäjälle äkkiä takaisin hyväkatteisen pullakahvin hinnassa (varsinkin jos mukana on jäätelöä haluavia lapsia).

Sähköauton latauspiste on siis sisäänheittotuote. Kun tankkiin siirtyy elektroneja:

Yrittäjän kassaan siirtyy rahaa (ja kuskin verisuoniin kolesterolia):

Hidaslatauksessa teho on taas niin olematon, että pelkkä rahankeruun byrokratia tulisi kalliimmaksi kuin asiakkaan käyttämä sähkö. Parin kilowatin hidaslataus maksaa tunnissa 16 senttiä. Tämän takia ihmettelen muun muassa Kauppakeskus Sellossa olevien ilmaisten, Fortumin ylläpitämien hidaslataustöpseleiden tekstiviestiaktivointia. 

On selvää, että kun sähköautot yleistyvät, näistä etuoikeuksista joutuu luopumaan. Kun joka huoltoasemalla rupeaa olemaan pikalatauspiste ja sähköautoja kymmeniä tuhansia, ilmaisuudesta joutuu luopumaan jo ruuhkasyistä.

Ruuhkista puheen ollen: toistaiseksi millään latauspisteellä ei ole ollut ruuhkaa: ainoastaan kaksi kertaa – molemmat muuten Nihtisillan ABC:llä – on käynyt niin, että kun olen tullut takaisin autolle niin siellä on ollut toinen sähköautoilija (molemmilla kerroilla Leafin kanssa) jonottamassa. Stockmannin 6 sähköautoa vetävällä ilmaisparkkipaikalla on enimmillään ollut 4 autoa latauksessa.

Vaikka Suomessa ei ole Norjasta tuttuja hulppeita verotukia sähköautoilulle, jo pelkkä ilmaislatauspisteiden runsaus on kiva porkkana sähköauton hankinnalle. Esimerkiksi itse en ole ladannut kuin muutaman kerran kotipihassa.

Kuten aikaisemmin kirjoitin sähköautoista taloyhtiössä, tilanne on tosiaan niin, että ilmaislatausverkosto yhdistettynä työnantajan latausmahdollisuuteen on tehnyt ainakin omalla kohdallani kotipihalatauksesta tarpeetonta.

Julkaistu: 26.5.2015