Tuulilasi

Tesla mokasi hätäjarrutustestin - kolari jo 30 km/h vauhdissa



Tesla mokasi hätäjarrutustestin - kolari jo 30 km/h vauhdissa

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä alkaa olla jo vakiovarusteita uusimmissa autoissa, myös viranomaiset ovat siitä tyytyväisiä. Autoille tehdään jatkuvasti erilaisia turvallisuustestejä.
Teksti Tuulilasin toimitus

Luxembourg Wortin mukaan paikallinen testi- ja standardisointiviranomainen ILNAS teki juuri hätäjarrutustestit sekä Teslan Model S:lle että Volvo S90:lle.

Tesla epäonnistui testissä, mutta yhtiö on kyseenalaistanut sen luotettavuuden.

Media oli kutsuttu paikalle todistamaan testejä. Model S törmäsi keinotekoiseen esteeseen 30 km/h vauhdilla, kun taas Volvo pystyi välttämään törmäyksen 60 km/h vauhdissa.

Electrek otti yhteyttä Teslaan testituloksista.

”ILNAS on kieltäytynyt jakamasta testidatan kanssamme, joten kyseenalaistamme testien luotettavuuden ja tarkkuuden. Meitä ei oltu konsultoitu testeistä etukäteen, luimme tulokset mediasta. Olemme kuitenkin saaneet selville auton valmistusnumeron ja se on vuoden 2015 malli, joka on saksalaisen autovuokraamon omistuksessa. Pyrimme selvittämään edelleen, kuinka testi oli tehty ja suoritettiinko se kunnollisesti”, Teslan yhteyshenkilö kertoi verkkojulkaisulle.

Vuoden 2015 Model S:ssä on Teslan ensimmäisen sukupolven Autopito-ohjelmisto, johon myös hätäjarrutusjärjestelmä kuuluu.

Liikenneturvallisuutta edistävä yhdysvaltalainen IIHS on testeissään antanut vuosimallien 2016 ja 2017 Teslan Model S:lle törmäysturvallisuudesta korkeimmat mahdollisimmat arvosanat.

Aiemmin tänä vuonna myös Model 3 sai saman arvosanan. Se pystyi IIHS:n testeissä estämään törmäyksen sekä 20 km/h että 40 km/h vauhdeissa ja sai arvosanan Superior.

Julkaistu: 8.7.2018