Tuulilasi

Volvo painottaa uuden täyssähköautonsa turvallisuutta


Sähköautojen yleistyminen on osa valtavaa muutosta autoilun historiassa. Ensimmäistä kertaa yli vuosisataan autot liikkuvat ilman bensiini- tai dieselmoottoria hyödyntäen alustaan asennettua akkua. Tämä tekniikka muuttaa autoja perustuksiaan myöten.
Kuvat Volvo

Volvo esittelee ensi kuussa täysin sähköisen Volvo XC40 -SUV-mallin. Kyseessä ei ole ainoastaan Volvon ensimmäinen täyssähköauto, vaan Volvon mukaan yksi maanteiden turvallisimmista autoista polttomoottorin poistamisesta aiheutuneista uusista haasteista huolimatta.

”Volvon on oltava turvallinen riippumatta siitä, viekö autoa eteenpäin sähkökoneisto vai polttomoottori. Täysin sähköinen XC40 on yksi kaikkien aikojen turvallisimmista Volvoista”, kertoo Volvon turvallisuusjohtaja Malin Ekholm.

Volvon insinöörit ovat käyttäneet työnsä perustana alkuperäisen XC40-mallin erinomaisia turvallisuusstandardeja, mutta heidän täytyi suunnitella auton eturakenne uudelleen ja vahvistaa sitä polttomoottorin puuttumisen vuoksi. Lisäksi auton täytyi vastata Volvon tiukkoihin turvallisuusvaatimuksiin ja suojata kuljettajaa ja matkustajia yhtä hyvin kuin kaikki muutkin Volvot.

”Turvallisuuteen liittyvät perusteet ovat tässä autossa samat kuin muissakin Volvoissa. Auton sisällä on ihmisiä, joten matkustamon täytyy olla heille turvallinen paikka”, Malin Ekholm sanoo.

Volvo on kehittänyt matkustajia ja akkua varten uuden turvarakenteen, jotta ihmiset pysyvät onnettomuustilanteessa turvassa ja akku ehjänä. Akkua suojaa turvakehikko, joka koostuu puristealumiinirungosta ja on upotettu keskelle auton korirakennetta. Ratkaisu luo sisäisen törmäysvoimia sitovan vyöhykkeen akun ympärille.

Auton alustaan sijoitettu akku madaltaa myös painopistettä, mikä osaltaan auttaa estämään auton pyörähtämistä ympäri.

Auton korirakennetta on vahvistettu sekä etu- että takaosasta. Sähköinen voimansiirto on takana integroitu korirakenteeseen, mikä jakaa tehokkaammin törmäysvoimia matkustamosta poispäin ja vähentää autossa olijoihin kohdistuvaa rasitusta.

Akkukäyttöisessä XC40:ssä nähdään myös uutta aktiivista turvallisuusjärjestelmätekniikkaa. Se on ensimmäinen Volvo, joka on varustettu uudella kuljettajaa tukevalla ADAS-anturiratkaisulla, jonka ohjelmiston on kehittänyt Volvon ja Veoneerin yhdessä omistama yritys Zenuity.

Uusi ADAS-kokonaisuus on nykyaikainen, skaalautuva aktiivinen turvallisuusjärjestelmä, joka koostuu tutkista, kameroista ja ultraääniantureista. Skaalautuvaa tekniikkaa on helppo kehittää edelleen, ja se muodostaa perustan tulevalle autonomiselle ajoteknologialle.

Volvo paljastaa lisää yksityiskohtia täysin sähköisestä XC40-mallista tulevina viikkoina. Auto esitellään yleisölle ensimmäisen kerran 16. päivä lokakuuta.

Julkaistu: 2.10.2019