Tuulilasi

Tätä varustetta ei ole Fordissa ennen nähty – "ajoimme testejä yli 500 000 kilometriä"

1


Tätä varustetta ei ole Fordissa ennen nähty – "ajoimme testejä yli 500 000 kilometriä"

Uusi Mondeo on Fordin ensimmäinen auto, jossa on jalankulkijoita suojaava teknologia.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford

Fordin uusi Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella havaitsee auton reitillä olevat tai sinne pyrkivät ihmiset ja jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi järjestelmän antamiin varoituksiin.

Järjestelmä käsittelee tuulilasiin sijoitetun kameran ja puskurissa olevan tutkan avulla kerättyjä tietoja ja vertaa niitä tietokantaan, jossa on erilaisia ihmishahmoja. Näin se erottaa ihmiset muista tien vieressä olevista hahmoista ja esineistä.

Jalankulkijan tunnistus on vain yksi esimerkki uuden Mondeon teknologioista. Järjestelmä on osa Pre-Collision Assist-törmäyksenestoavustinta. Avustimeen kuuluu myös Active Braking -toiminto, joka voi puuttua ajoon itsenäisesti jarruttamalla estääkseen peräänajot jopa maksiminopeudella

Tunnistaa vaaran

Jalankulkijan tunnistin tunnistaa ihmiset ja vähentää mahdollisen törmäyksen vaikutusta ajettaessa jopa 80 km/h nopeudella.

Jos järjestelmä havaitsee jalankulkijan auton edessä ja törmäys näyttää väistämättömältä, kuljettaja kuulee varoitusäänen ja mittaristoon syttyy kuvake. Jos kuljettaja ei reagoi, järjestelmä lyhentää jarruttamiseen tarvittavaa aikaa pienentämällä jarrupalojen ja -levyjen väliä. Jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, järjestelmä ryhtyy jarruttamaan autoa.

Suunnittelijat testasivat järjestelmää suljetuilla testiradoilla käyttäen ihmisen kokoisia, puettuja mallinukkeja. He käyttivät kuukausia järjestelmän luotettavuuden testaamiseen ja hiomiseen myös aidoissa tilanteissa eri puolilla maailmaa.

“Aidoissa tilanteissa testaaminen oli elintärkeää. Jalankulkijat ovat erimuotoisia ja -kokoisia ja he liikkuvat eri asennoissa”, kertoo Ford Europen Gregor Allexin tiedotteessa.

“Ajoimme testejä yli 500 000 kilometriä varmistaaksemme, että olimme tekemisissä mahdollisimman suuren ihmismäärän kanssa erilaisissa tilanteissa.”

Uudessa Mondeossa on myös Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti lieventääkseen tai estääkseen törmäyksen edellä ajavaan ajoneuvoon. Järjestelmä toimii aina 40 km/h nopeudella ajettaessa. Sitä suuremmissa nopeuksissa uusi Pre-Collosion Assist -törmäyksenestoavustin tarkkailee tutkan ja kameran avulla tietä 200 metrin etäisyydelle saakka ja jarruttaa automaattisesti auttaakseen kuljettajaa lieventämään tai kokonaan estämään peräänajot.

Tutkaa hyväksikäyttäen toimivat myös etäisyydenosoitin ja mukautuva vakionopeudensäädin. Etäisyydenosoitin näkyy mittaristossa ja se ilmoittaa kuljettajalle ajallisen etäisyyden edessä ajavaan ajoneuvoon nähden. Mukautuva vakionopeudensäädin pitää valitun etäisyyden edellä ajavaan autoon.

Lisäksi eteenpäin osoittava kamera on käytössä kaistanpitoavustimessa, joka ohjaa auton takaisin kaistalle havaitessaan tahattoman siirtymisen pois kaistaviivojen välistä, sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmässä, joka näyttää mittaristossa kuljettajalle viimeksi havaitsemansa nopeusrajoituksen ja ohituskieltomerkin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 30.9.2014