Tuulilasi

Tässäkö autoharrastuksen uusi trendi? – klassikkoautosta täyssähköauto

Tässäkö autoharrastuksen uusi trendi? – klassikkoautosta täyssähköauto

Tuulilasi törmäsi Los Angelesin autonäyttelyssä Zelectric Motorsiin, joka muuntaa vanhoista klassikko-Volkkareista täyssähköautoja. Mistä tässä ilmiössä on kyse?
Teksti Max Lange
Kuvat Max Lange
Mainos

Sähköautoilu on tällä hetkellä trendikkäämpää kuin koskaan, mutta Yhdysvalloissa sähköautoilu on jo osittain siirtymässä uuteen vaiheeseen. Zelectric Motorsin idea muuntaa vanhoista 60-luvun ilmajäähdytetyistä Volkkareista täyssähköisiä on monin tavoin erittäin fiksu idea. Saman ajatuksen ovat saaneet myös monet muut, mutta tämä eteläkalifornialainen startup on yksi ensimmäisiä yrityksiä, jotka yrittävät tehdä bisnestä konvertoimalla klassikkopolttomoottoriautoja sähköautoiksi.

Zelectric Motorsin perustaja David Bernardo kyllästyi korjaamaan ja fiksaamaan vanhaa kupla-Volkkariansa, vaikka pitikin sillä ajamisesta. Hänelle syntyi ajatus, että jos auto muunnettaisiinkin sähköiseksi, vähentäisi se auton korjaustarvetta ja ylimääräisiä vikoja. Vuonna 2012 Bernardo onnistui kasaamaan ympärilleen ryhmän asiantuntijoita, jotka alkoivat kehittää Kupla-Volkkarista täyssähköautoa. Reilun kahden vuoden kehitystyön jälkeen valmistui ensimmäinen ZelectricBug sekä ”avaimet-käteen” -periaatteella toimiva palvelu, jonka avulla kuka tahansa kupla-Volkkarin omistaja voi muuntaa autonsa sähköiseksi.

Viidelläkympillä klassikkoekoautoilijaksi

Halpaa lystiä polttomoottoriauton konvertoiminen sähköiseksi ei kuitenkaan ole. Jos omistaa valmiiksi vuosimallien 1958–1966 Kuplan, maksaa konvertoiminen Zelectricillä 49 000–60 000 dollaria, eli 46 000–56 000 euroa. Zelectric tarjoaa myös vaihtoehdon, jossa he etsivät markkinoilta hyväkuntoisen yksilön ja luovuttavat auton valmiiksi konvertoituna – tällöin hinnat starttaavat 68 000 dollarista. Zelectric on myös hiljattain laajentanut myös muihin ilmajäähdytettyihin takamoottorisiin Volkswageneihin sekä Porscheihin. Los Angelesin messuständillä esillä olivat myös VW Microbus, Karmann Ghia sekä Porsche 911 Targa, jotka kaikki olivat täyssähköisiä.

Bernardo kehuu, että Zelectricin sähköinen voimalinja tuplaa Kuplan tapauksessa auton tehon noin 80 hevosvoimaan ja parantaa auton luotettavuutta tuntuvasti. Zelectricin perinteisemmällä tekniikalla varustetun Kuplan akun kapasitetti on 22 kWh jonka turvin sähkö-Kupla pörrää noin 120–160 kilometriä yhdellä latauksella.

Zelectric oli saanut kuitenkin juuri Los Angelesin autonäyttelyä varten ensimmäisen Porsche 911 -prototyypin valmiiksi. Kyseinen auto onkin mielenkiintoinen, sillä siinä on hyödynnetty kolaroitujen Tesla Model S:ien vanhoja kierrätysakkuja. Zelectric911:n akun kapasiteetti on peräti 54 kWh, jonka turvin päästään noin 240 kilometriä yhdellä latauksella. Porschessa on säilytetty myös auton alkuperäinen viisipykäläinen manuaalivaihteisto. Zelectric911:n huippunopeudeksi luvataan peräti 240 km/h.

Bernardo on ylpeä tekniikastaan, sillä autoja ei tarvitsee muuntaa lainkaan, jotta sähköinen voimalinja saadaan autoon kiinni. Lisäksi autot voidaan halutessa palauttaa takaisin polttomoottorikäyttöisiksi. Ilmajäähdytteisistä Kupla-Volkkareista löytyy luonnollisesti myös tilaa akuille, jotka on sijoitettu sekä eteen että taakse.

Hippiutopiaa?

Onko tämä vain kalifornialaista hippivillitystä, vai voisiko klassikkoautoja muuntaa laajemminkin täyssähköisiksi? Eteläinen Kalifornia sopii erinomaisesti tällaisille vaihtoehtoisille autoilijoille, sillä ajokelit ovat sopivat klassikkoautoille ympäri vuoden. Suomessa on myös pyöritelty samanlaisia ideoita, tosin hyvin pienessä määrin. Jyväskylän seudulta löytyy Kupla-Volkkari, josta on tehty omalla pajalla täyssähköinen. Lisäksi Suomesta löytyy muutamia alan harrastajia, jotka ovat konvertoineet omia vanhoja polttomoottoriautojaan sähköautoiksi.

Jotta oman bensa-auton voisi muuntaa sähköiseksi Suomessa, vaatii asia paljon perehtymistä ja rahaa. Lisäksi suositellaan ennen vuotta 2002 rekisteröityjen autojen konvertoimista, koska tätä uudempien autojen akut pitää testata Trafin tulkinnan mukaan laboratoriossa sähkömagneettisten vuotojen toteamiseksi. Kallein yksittäinen kulu oman täyssähköauton rakentelussa on akusto, joka voi maksaa lähemmäs 10 000 euroa.

Tulevaisuudessa kuitenkin sähköautotekniikan yleistyessä, ja esimerkiksi markkinoilla olevien käytettyjen akkujen lisääntyessä vanhan auton konvertointi voi olla järkevää. Tällä saadaan lisättyä klassikkoauton luotettavuutta sekä yhteensopivuutta tulevaisuuden maailmanmenoon. Puristeille ja bensapäille ei toki kannata täyssähköistä Porsche 911:sta tyrkyttää.

Julkaistu: 2.12.2016