Tuulilasi

Tässä on uusi Porsche Panamera hybridi - ei lähde ihan halvalla



Tässä on uusi Porsche Panamera hybridi - ei lähde ihan halvalla

Porsche laajentaa hybridivalikoimaansa tuomalla Panamera Sport Turismo -mallistoon tehokkaan uuden plug-in-hybridin.

Uudessa Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo -lippulaivamallissa on nelilitrainen V8-moottori, joka tuottaa sähkömoottorin avustamana tehoa 680 hv (500 kW) ja vääntää vahvimmillaan 850 Nm – jopa vain vähän tyhjäkäyntinopeutta suuremmilla kierroksilla.

Tämän ansiosta Panamera Turbo kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 3,4 sekunnissa ja saavuttaa 310 km/h:n huippunopeuden. NEDC-testisyklin mukainen kulutus on vain 3,0 l / 100 km. Lisäksi uusi Sport Turismo kulkee pelkällä sähköllä jopa 49 kilometriä, joten lyhyet ajomatkat käyvät täysin päästöttömästi. Uutuusmalli on segmentissään poikkeuksellinen auto muutenkin kuin suorituskykynsä ja taloudellisuutensa ansiosta, sillä suuri takaluukku, matala lastausreuna, entistä suurempi tavaratila ja 4+1 istumapaikkaa takaavat toimivuuden myös arkikäytössä.

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismon ahtojärjestelmä on saatu Porsche 918 Spyder -superautosta. 550 hv:n (404 kw) V8-kaksoisturbo ja 136 hv:n (100 kW) sähkömoottori tuottavat 850 newtonmetrin yhteisväännön jopa 1400 kierroksen pyörimisnopeudella. Hybridimoduuliin integroitua vapaakytkintä ohjaa sähköinen kytkimen toimilaite. Se lyhentää vasteaikoja ja parantaa mukavuutta. Voima välittyy kahdeksanvaihteisen, nopeasti vaihtavan Porsche Doppelkupplung (PDK) -vaihteiston välityksellä aktiiviseen Porsche Traction Management (PTM) -nelivetojärjestelmään, joka on vakiovaruste. Tämä ”E-Performance”-voimansiirtolinja mahdollistaa kiihdytyksen nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,4 sekunnissa, ja 200 km/h:n rajan rikkomiseen tarvitaan vain 8,5 sekuntia enemmän. Suorituskyvystä huolimatta uusi plug-in-hybridimalli on erittäin taloudellinen auto: NEDC-testisyklin mukainen polttoaineenkulutus on 3,0 l / 100 km ja sähköenergian kulutus 17,6 kWh / 100 km. Pelkällä sähköllä ajettaessa toimintamatka on jopa 49 kilometriä ja huippunopeus 140 km/h. Litiumioniakun energiakapasiteetti on 14,1 kWh, ja täyteen lataaminen kestää 2,4–6 h laturin ja latauspisteen tyypin mukaan.

Modernit avustinjärjestelmät

Autossa on muun muassa digitaalinen Porsche Advanced Cockpit -ohjaamo, sekä modernit kuljettajaa avustavat järjestelmät – kuten Porsche InnoDrive, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen – sekä lisävarusteena saatava takapyöräohjaus. Uutuusmallin innovatiivisiin ominaisuuksiin kuuluu myös segmentissään ainutlaatuinen aktiivinen kattospoileri, joka säätyy kolmeen eri kulmaan ajonopeuden ja määritettyjen asetusten mukaan. Spoileri luo taka-akselille jopa 50 kilon verran enemmän downforcea ja on Porschen aktiivisen PAA-ilmanohjainjärjestelmän keskeinen elementti. Kun ajonopeus on alle 170 km/h, spoileri pysyy sisäänvedetyssä asennossa (kulma –7°). Yli 170 km/h:n nopeudessa spoileri siirtyy automaattisesti suorituskyvyn optimoivaan asentoon (kulma +1°), joka parantaa ajovakautta ja sivuttaisdynamiikkaa. Sport- ja Sport Plus -ajotiloissa kattospoileri siirtyy tähän asentoon jo 90 km/h:n nopeuden ylittyessä. PAA-järjestelmä myös kallistaa spoilerin +26°:n kulmaan ja vähentää ilman pyörteilyä, kun panoraamakatto on avattuna ja ajonopeus yli 90 km/h.

Vakiovarusteluun kuuluva leveä sähkötoiminen takaluukku ja matala, 628 mm:n lastauskorkeus lisäävät Sport Turismon tavaratilan käytännöllisyyttä. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismossa on myös kolme takaistuinta. Mallin urheilullisen luonteen mukaan reunapaikoilla on erillisistuimet, joiden ansiosta takamatkustajilla on erityisen mukavat oltavat. Taakse on mahdollista saada lisävarusteena myös kaksi sähköisesti säädettävää erillisistuinta. Tavaratila vetää takaistuinten yläreunaan asti mitattuna 425 litraa. Kolmen takaistuimen selkänojat voidaan taittaa alas yhdessä tai erikseen (suhteessa 40:20:40). Niiden lukitus vapautetaan sähköisesti tavaratilan sisältä. Tässä tapauksessa tavaratilaa saadaan jopa 1295 litraa.

Kattava vakiovarustelu sisältää muun muassa keraamiset jarrut

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo tilauskirjat on jo avattu. Hinnat alkavat Suomessa 216 560,32 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Todella kattava vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa sähköisellä kallistuksenvakautuksella ja Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -toiminnolla varustetun PDCC Sport -alustansäätöjärjestelmän, tehokkaat Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) -jarrut, 911 Turbo  -tyyliset 21 tuuman vanteet, Power Steering Plus -ohjaustehostuksen, Sport Chrono Package -varustepaketin ja lisäilmastoinnin. Kaikkien yli 440-hevosvoimaisten Panamera Sport Turismo -malliversioiden tavoin uudessa lippulaivamallissa on myös kolmikammioinen mukautuva ilmajousitus yhdistettynä jousituksen aktiiviseen PASM-hallintajärjestelmään. Tämä takaa täydellisen kompromissin dynaamisten ajo-ominaisuuksien ja ajomukavuuden välillä.

(Lähde: Porsche)

Julkaistu: 27.9.2017