Tuulilasi

Tässä on uusi Porsche 718 GTS



Tässä on uusi Porsche 718 GTS

Porsche laajentaa keskimoottoristen urheiluautojen mallistoaan lanseeraamalla uuden kaksipaikkaisen 718 Boxster GTS:n ja uuden 718 Cayman GTS:n.
Kuvat Porsche

Uutuusmallien moottoriteho on kasvanut 365 hevosvoimaan (269 kW) 2,5-litraisen ja nelisylinterisen bokserimoottorin imukanavan uudistamisen ja turboahtimen optimoinnin ansiosta. Näiden parannusten ansiosta moottori tuottaa tehoa 15 hv (11 kW) enemmän kuin 718 S:ssä ja 35 hv (26 kW) enemmän kuin aikaisempien GTS-mallien vapaasti hengittävä moottori. Uutuusmallit ovat saatavissa kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai Porsche Doppelkupplung (PDK) ‑kaksoiskytkinvaihteistolla, joka on lisävaruste. Uusien GTS-mallien kattava vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa Sport Chrono ‑varustepaketin, mekaanisella taka-akselin tasauspyörästön lukolla varustetun Porsche Torque Vectoring (PTV) ‑järjestelmän sekä PASM-aktiivijousituksen, joka madaltaa koria kymmenellä millimetrillä.

Enemmän tehoa ja suorituskykyä

Uutuusmallien entistäkin paremman kiihtyvyyden ja joustavien ajo-ominaisuuksien takeena on 430 newtonmetrin huippuvääntö, joka on käytettävissä kierrosalueella 1900–5000 r/min. PDK-vaihteistolla ja Sport Chrono ‑varustepaketilla varustettuina uudet GTS-mallit kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,1 sekunnissa. Huippunopeus on 290 km/h.

GTS-versiot erottuvat 718-mallistossa edukseen teknologiavarustelunsa, mutta myös muotoilunsa ansiosta: Uusi Sport Design ‑etupuskuri korostaa uutuusmallien urheilullista ilmettä. Etuvalomoduulit ja bi-xenon-ajovalot ovat tummennetut tuttuun GTS-tyyliin. Myös takaa katsottuna uudet GTS-mallit on helppo tunnistaa: tummennetut takavalot, musta takapuskuri ja keskelle sijoitettu sporttinen kaksoispakoputki eivät jätä sijaa arvailuille. Ovien alaosien mustat GTS-logot ja mustaksi maalatut 20-tuumaiset vanteet täydentävät vaikutelman auton sivuilla.

Alcantara-verhoilu ja Porsche Track Precision App

Uutuusmallien GTS-luonteen voi aistia myös auton sisällä. Vakiovarusteluun kuuluvan Sport Chrono ‑paketin kellotaulu on kojelaudan keskeinen elementti. Porschen muiden GTS-mallien tapaan kuljettajan ja etumatkustajan urheiluistuinten keskiosa on Alcantaraa. Sport Seat Plus -istuimet ovat sähköisesti säädettävissä kahteen suuntaan, antavat paremman sivutuen ja ovat entistä mukavammat. Pääntuissa on GTS-logot. Alcantaraa on käytetty säästelemättä myös esimerkiksi ohjauspyörän, keskikonsolin ja kyynärnojien verhoilussa. Erityisen urheiluhenkiset kuljettajat arvostavat Porsche Track Precision App (PTPA) ‑sovellusta, joka mahdollistaa ajotietojen automaattisen tallentamisen, näyttämisen ja analysoinnin älypuhelimessa.

718 GTS ‑mallien tilauskirjat on jo avattu. Jälleenmyyntiliikkeisiin ne saapuvat joulukuun puolessavälissä. Hinnat Suomessa sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun:

718 Boxster GTS PDK alkaen EUR 125 362,98

718 Boxster GTS alkaen EUR 126 353,84

718 Cayman GTS PDK alkaen EUR 122 270,86

718 Cayman GTS alkaen EUR 123 107,54

718 Boxster GTS: yhdistetty polttoaineenkulutus 8,2–9,1 l / 100 km; CO2-päästöt 186–207 g/km

718 Cayman GTS: yhdistetty polttoaineenkulutus 8,2–9,1 l / 100 km; CO2-päästöt 186–207 g/km

(Lähde: Porsche)

Julkaistu: 19.10.2017