Tuulilasi

Tässä on uusi Audi A6 Avant - syksyllä Suomessa

Tässä on uusi Audi A6 Avant - syksyllä Suomessa

Uusi Audi A6 Avant yhdistää dynaamisen muotoilun erinomaiseen arkikäyttöön ja mukautuvuuteen. Auto tarjoaa mukautuvan, 565–1680 litraisen tavaratilan. Ohjaus ja jousitus on suunniteltu mukavuutta ja urheilullisuutta silmällä pitäen.
Kuvat Audi
Mainos

Kevythybridijärjestelmä lisää tehokkuutta ja dynaaminen nelipyöräohjaus parantaa ohjattavuutta ja ketteryyttä. Intuitiivisesti toimiva täysin digitaalinen MMI-kosketusnäyttö tarjoaa huippuluokan mukavuutta kuljettajalle ja matkustajille.

Estetiikka ja toiminnallisuus – ulkoasu

Audin farmariautot on perinteisesti tunnettu Avant-nimellä ja uusi A6 Avant jatkaa tutulla linjalla. Tyylikkäät linjat, laajat pinnat ja erottuva matalaprofiilinen takaikkuna: ulkoasu heijastaa Audin uutta muotokieltä.

Leveä ja matala Singleframe-säleikkö hallitsee keulaa, kun taas pitkä siluetti ja nelikulmaiset ikkunapinnat hallitsevat sivulinjaa. Tunnistettavat kylkilinjat jatkuvat pyöränkoteloiden yli ja korostavat visuaalisesti quattro-nelivetoa. Massiivinen kattolinja yhdistyy sulavasti matalaprofiiliseen D-pilariin. Kattospoileri leventää siluettia ja korostaa A6 Avantin urheilullista ulkoasua. Takaosan koristeellinen viimeistely yhdistää takavalojen linjan. Tarjolla on kaksitoista ulkovärivaihtoehtoa.

Uusi Audi A6 Avant on 4,94 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,47 metriä korkea. Sisätilat ovat suuremmat kuin edeltävässä mallissa ja lisätilaa on etu- ja takaistuimilla sekä takaistuinten jalkatilassa.

Turvallisuus ensin – valoteknologia ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

Audi A6 Avantissa on kattava turvallisuusvarustus mukaan lukien valoteknologian, kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä passiivisen turvallisuuden. Audi A6 Avantissa on vakiona led-ajovalot. Saatavana on kolme versiota, huippuversiona on saatavilla korkean resoluution HD Matrix led -ajovalot. A6-perheen ominaispiirteitä korostavat dynaamiset valot sekä sykkivä saattovalo. Lisävarusteena saatavilla oleva laajennettu led sisävalo-paketti tuo lisätunnelmaa sisätiloihin.

Paljon ajavia kuljettajia ajatellen A6 Avant tarjoaa laajan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on jaettu ”City” ja ”Tour” paketteihin. A6 Avantissa on vakiona Audi pre sense eteen hätäjarrutusavustin sekä Audi pre sense basic -järjestelmä. Teknologiapaketti ”Tour” sisältää myös mukautuvan Audi adaptive cruise assist -järjestelmän. Adaptive cruise assist tukee auton pitkittäis ja poikittaissuuntaista hallintaa pysähtelevässä liikenteessä ja jopa 250 kilometrin tuntinopeuteen asti avustaen kuljettajaa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.  

Audi adaptive cruise assist -järjestelmä sisältää myös taloudellisuusavustimen, jonka avulla järjestelmä auttaa kuljettajaa ennakoimaan nopeusrajoitukset, kaarteet, liikenneympyrät ja – reittiohjauksen ollessa aktiivinen – myös kääntymiset, osana nopeudensäätötoimintoa. Näyttötietojen lisäksi järjestelmä tuottaa myös haptisen palautteen aktiiviselle kaasupolkimelle. Yhdessä MHEV-järjestelmän kanssa nämä järjestelmät auttavat vähentämään polttoaineenkulutusta.

Emergency Assist -hätäavustin lisää turvallisuutta tunnistamalla, jos kuljettaja ei ole aktiivinen ja varoittaa tätä akustisesti tai haptisesti. Mikäli kuljettaja ei edelleenkään reagoi, järjestelmä ottaa tilanteen haltuun, aktivoi hätävilkut ja pysäyttää automaattisesti A6:n omalle kaistalleen.  

Tehokas – kaikissa moottoreissa kevythybriditekniikka

Kaikissa moottoreissa on vakiona kevythybridijärjestelmä, joka lisää tehokkuutta ja vähentää polttoaineenkulutusta. Hihnalla toimiva laturi-starttimoottori, MHEV-järjestelmän sydän, lataa jarrutuksen aikana erillistä 48 V litiumioniakkua jopa 12 kW:n teholla. Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km. Start-stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa.

Uuden A6 Avantin jousitus tarjoaa edeltäjäänsä laajemman valinnanvaran dynamiikan ja mukavuuden välillä. Progressiivinen ohjaus on vakiovaruste. Jo alun perin urheilullisen ohjauksen vaste muuttuu yhä suoremmaksi ohjauskulman kasvaessa. Lisävarusteena saatava dynaaminen nelipyöräohjaus tekee A6 Avantista entistäkin helpomman käsitellä. Aina 60 km/h nopeuteen saakka takapyörät kääntyvät peräti viisi astetta vastakkaiseen suuntaan. Tämä pienentää kääntösädettä jopa metrillä 11,1 metriin. Olipa kyse pysäköinnistä tai kaupunkiliikenteestä, et huomaa A6 Avantin kokoa arkipäivän tilanteissa.

Jousituksen voi valita neljästä vaihtoehdosta: dynaaminen vakioalusta, urheilualusta, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet ja mukautuva ilmajousitus myös säädettävällä iskunvaimennuksella. Elektroninen alustaratkaisu (ECP) ohjaa iskunvaimentimien ja ilmajousien lisäksi myös dynaamista nelipyöräohjausta ja päivitettyä quattro sportsdifferential -urheilutakatasauspyörästöä, joka tarvittaessa jakaa aktiivisesti vääntömomenttia takapyörien välillä nopeassa kaarreajossa.

Uuden Audi A6 Avantin sisätilojen minimalistinen arkkitehtuuri sulautuu harmonisesti auton toimintakonseptiin. Musta paneelipinta siihen upotettuine MMI-kosketusnäyttöineen hallitsee mittaristoa. Keskikonsolin alemman näytön tapaan sekin on suunnattu hienovaraisesti kohti kuljettajaa. Asiakkaan toiveista riippuen uuden A6 Avantin sisätilat voivat saada täysin erilaisen persoonallisuuden. Perusversion lisäksi on saatavana neljä eri varustepakettia, joista jokaisella on oma värimaailmansa: sport, design, design selection ja S line sport -paketti. Lisäksi S line -ulkonäköpaketti on saatavana kaikkien varustepakettien yhteydessä.

Intuitiivinen ja looginen – MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä

Kuljettaja ohjaa uuden Audi A6 Avantin lähes kaikkia toimintoja kahdella suurella MMI-kosketusnäytöllä. Infotainment-järjestelmää ja navigointia hallitaan ylemmällä suurella 10,1 tuuman näytöllä, jos autoon on tilattu lisävarusteena MMI navigointi plus -järjestelmä. Alempi 8,6-tuumainen näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. Näyttöä käyttäessään kuljettaja voi tukea kätensä automaattivaihteiston leveän vaihteenvalitsimen päälle. Haptisen ja akustisen palautteen ansiosta MMI-kosketusnäyttö on nopea ja luotettava. MMI-valikkorakenne on älypuhelinten tapaan looginen ja pelkistetty.

MMI navigointi plus sisältää myös täysin digitaalisen Audi virtual cockpit -mittariston, jonka 12,3 tuuman näyttöä käytetään ohjauspyörän monitoimipainikkeilla. Lisävarusteena on saatava Head-Up Display -tuulilasinäyttö. MMI -järjestelmän vakiovarustus mahdollistaa jopa seitsemän henkilökohtaisen profiilin tallennuksen, joihin kuljettaja voi tallentaa jopa 400 erilaista asetusta.

Tarkkaavainen ja mukautuva – navigointi ja Audi connect

Lisävarusteena saatava MMI navigointi plus on infotainment-järjestelmien huippua. Sen tiedonsiirtomoduuli tukee LTE Advanced -standardia ja sisältää WiFi-tukiaseman. Navigointijärjestelmä tunnistaa kuljettajan mieltymykset aikaisempien ajojen perusteella ja tarjoaa tämän tiedon perusteella älykkäitä ehdotuksia. Audi connect tarjoaa lukuisia online-palveluita, mukaan lukien Car-to-X-palvelut. Lisävarusteena saatava Audi Connect Key -avaintoiminto lukitsee ja avaa uuden A6 Avantin Android-älypuhelimen avulla. MyAudi-sovellus yhdistää auton omistajansa älypuhelimeen.

Uudet Audi A6 Avantit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Julkaistu: 12.4.2018