Tuulilasi

Tässä on uudistunut Toyota Aygo

Tässä on uudistunut Toyota Aygo

Uudistunut Toyota Aygo saa ensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä. Aygon nykysukupolvi on ollut Euroopan markkinoilla vuodesta 2014.
Kuvat Toyota
Mainos

Auton etuosan välittömästi tunnistettavan X-muotoilun ja laajan malliston avulla AYGO on tarjonnut aina mahdollisuuden erottua joukosta.

Vuonna 2017 Aygo oli A-segmentin kärkikamppailussa tiukasti mukana. Euroopanlaajuinen myynti ylti yli 85 000 kappaleeseen ja markkinaosuus segmentissä oli 6,6 %. Suomessa Aygo oli vuonna 2017 kolmantena segmentissään päätyen 13,5 %:n markkinaosuuteen.

Muotoilu

Uudistunut Aygo säilyttää tunnusomaisen X-muotoilun keulallaan, mutta muotoilun suunta on vaihtunut voimakkaampaan, kuin kolmiulotteisuutta voimakkaasti korostavaan arkkitehtuuriin.

Uuden etuosan muotoilun kirkkaimpia yksityiskohtia ovat uudelleen muotoillut, Toyotan sukunäköä korostavat ajovaloumpiot, joissa on integroidut päiväajovalot. Ajovalojen alapuolisia koristeosia on saatavilla useissa eri väreissä varustetasojen mukaan.

Auton sivuprofiilin dynaamisuutta alleviivataan yhdistämällä keulan uusi ilme visuaalisesti eri tavalla toteutettuihin takavaloihin.

Tarjolle tule kaksi uutta ulkoväriä – Magenta ja kirkas sininen. Nämä ja uudet, varustetasoihin suunnatut uniikit pyörien ehostekapselit tai kevytmetallivanteet vahvistavat AYGOn kohentunutta olemusta.

Sisätilojen näkyvin muutos on grafiitinharmaa tai kiiltomusta sisustan väriteema. Mittaristossa käytetään voimakkaan kolmiulotteista teemaa ja istuinverhoilut on uusittu liki kaikissa varustetasoissa.

Varustetasot

Uudistuneet varustetasot on suunnattu entistä laajemmalle käyttäjäkunnalle keskittyen erityisesti malliston yläpään jalostamiseen. Jokaisessa varustetasossa on sille ominaisia muotoilun yksityiskohtia ja ne ovat helposti tunnistettavissa etupuskurin väriosien, vanteiden ja sisätilojen yksityiskohtien ansiosta.

Alkaen x-play –perusvarustetasosta ja päättyen huippuvarusteltuun x-clusiv –varustetasoon, on varustetasojen sisältö räätälöity erilaisille käyttäjäryhmille.

Huipulla oleva x-clusiv tarjoaa bi-tone-ulkovärin kolmella vaihtoehtoisella ulkovärillä. Lisäksi tässä varustetasossa on 15” kevytmetallivanteet, osanahkaverhoillut istuimet, automaatti-ilmastointi, älyavainjärjestelmä sekä Toyota Safety Sense –aktiiviset turvallisuusvarusteet.

Näiden lisäksi on kaksi erikoismallia, x-cite ja x-trend.

x-citessa on Magenta-ulkoväri, erikseen tätä varustetasoa varten suunnitelluille 15” kevytmetallivanteet, Manhattan-istuinverhoilu sekä korinväriset koriste-elementit pianomustassa kojelaudassa.

x-trendin ulkoväri on musta, varustetasoon kuuluvat kymmenpuolaiset 15” kevytmetallivanteet, osanahkaverhoilu sekä Cyan-siniset yksityiskohdat.

Ajodynamiikka

Kuten ennenkin, on AYGOn suunnittelussa ollut tärkeimpänä painopisteenä ketteryys kaupunkiolosuhteissa säilyttäen erinomaisen polttoainetalouden. Tämän lisäksi autossa on entisestään parannettu äänieristys.

Toyotan 998-kuutiosenttimetrinen, kolmisylinterinen ja 12-venttiilinen voimanlähde on nyt Euro 6.2 –päästömääräykset täyttävä. Moottorissa on, kuten aiemminkin, hyödynnetty mm. muuttuvaa imuventtiilien ajoitusta (VVT-i). Moottori yhdistää tehon ja taloudellisuuden etenkin nykypäivän urbaanissa ympäristössä mm. parantuneen alaväännön ansiosta.

Moottorin kehityskohteista mainittakoon esimerkiksi polttoaineen suihkutusjärjestelmän kaksoissuuttimet, suurempi puristussuhde, entistä laajempi matalakitkakomponenttien käyttö, jäähdytetty pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) sekä entisestään parannettu tasapainotusakseli. Uusi moottori onkin erittäin värinätön etenkin joutokäynnillä.

Moottori kehittää 72 hv tehon 6 000 rpm kohdalla ja 93 Nm väännön 4 400 rpm kohdalla. Auto kiihtyy 0-100 km/h 13,8 sekunnissa huippunopeuden ollessa 160 km/h.

Uuden WLTP-ajosyklin mukainen korreloitu NEDC-kulutuslukema yhdistettyä ajoa vastaavalle ajolle on vain 4,0 l/100 km1, mikä tarkoittaa vain 93 g/km CO2 -päästötasoa.

Voimanlähteen kokemien uudistusten lisäksi Aygon jousitusta sekä ohjaustehostimen toimintalogiikkaa on hienosäädetty.

Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense tuo yhteen useita aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä, jotka auttavat välttämään onnettomuuksiin joutumista.

Nopeuden ollessa välillä 10 – 80 km/h Pre-Collision -järjestelmä (PCS) tunnistaa edessä olevan liikenteen ja vähentää riskiä törmätä edellä olevaan ajoneuvoon. Mikäli törmäysmahdollisuus on olemassa, järjestelmä kehottaa kuljettajaa jarruttamaan sekä varoitustekstillä että merkkiäänellä.

PCS nostaa jarrupainetta valmiiksi tuottaakseen mahdollisimman suuren jarrutustehon kuljettajan aloittaessa jarrutuksen. Mikäli kuljettaja ei ala jarruttamaan ajoissa, järjestelmä aktivoi hätäjarrutuksen automaattisesti. Tällöin nopeus törmäyksen hetkellä laskee huomattavasti, ja pitävällä tien pinnalla nopeuden ollessa alle 30 km/h jopa estää törmäyksen. Tällöin peräänajo joko estetään täysin tai törmäysvoimat ovat huomattavasti pienempiä kuin ilman järjestelmää.

Kaistavahti (LDA) seuraa kaistamerkintöjä ja auttaa välttämään suistumisonnettomuuksia, oli kyse sitten ojasta tai vastaantulevasta autosta. Mikäli ajoneuvo alkaa ajautua kaistamerkinnän yli ilman suuntamerkin käyttöä, LDA varoittaa kuljettajaa sekä varoitustekstillä että äänimerkillä.

Toyota Safety Sense –varusteet ovat saatavilla kaikkiin varustetasoihin, x-clusiv –varustetasossa niiden ollessa vakiona.

Suomeen uusi AYGO rantautuu elokuussa 2018.

Julkaistu: 23.2.2018