Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tässä uuden Mercedeksen A-sarjan faktoja – myös hinnat

Tässä uuden Mercedeksen A-sarjan faktoja – myös hinnat

Mercedeksen uusi A-sarja on jo esitelty, tässä tuhti tietopaketti, mitä autot tulevat pitämään sisällään.
Kuvat Mercedes
Mainos

A-sarjassa on käytössä kokonaan uusi, tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin. MBUX voidaan halutessa varustaa puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle. 

Uuden A-sarjan ohjauspyörä on suoraan Mercedes-Benz -malliston huipulta eli S-sarjasta. A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa S-sarjan tapaan myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa, kun auto on varustettu Distronic-etäisyysavustimella ja aktiivisella ohjausavustimella sekä mahdollisesti myös aktiivisella kaistanvaihtoavustimella (80–180 km/h nopeusalueella), jos sen käyttö on paikallisesti sallittu maantieliikenteessä.  Distronic-etäisyysavustimen lisäksi on saatavana muitakin S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä, kuten aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen katveavustin.

Kaikissa moottoreissa vakiona myös hiukkassuodatin

A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään 2. ja 3. sylinterin lepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin ja uudessa 1,5-litraisessa dieselmoottorissa vastaavasti SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin. SCR-katalysaattori pelkistää typen oksidit AdBlue®-liuoksen avulla vedeksi ja typeksi, mikä vähentää typpioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.

Ensi kertaa Mercedes-Benzin nelisylinterisessä moottorissa on nyt sylinterilepuutus. Se tarkoittaa, että vaaditun tehon mukaan kierroslukualueella 1 250 ‒ 3 800/min toisen ja kolmannen sylinterin imu- ja pakoventtiilit suljetaan osakuormitusalueella. Siten kaksi muuta sylinteriä toimivat suuremmassa kuormituksessa ja siten tehokkaammin. Kitkan vähentämiseksi sylinteriseinämät on pinnoitettu patentoidulla AMG-malleissa käytetyllä NANOSLIDE®-menetelmällä.

Panoraamakattoluukku sopeutuu ylös nostetussa asennossa automaattisesti ajonopeuteen. Tämä tapahtuu kolmiportaisesti. Muita kiinnostavia yksityiskohtia ovat mukavuussulkemistoiminto sisäkiertokatkaisimesta, automaattinen sadesulkemistoiminto sekä sähkötoiminen puheohjauksella toimiva rullaverho.

Uuteen A-sarjaan on lisävarusteena saatavana myös lämmitetty monitoimiohjauspyörä. Ohjauspyörän otealue lämpiää kylminä päivinä hetkessä miellyttävän lämpöiseksi. Muita miellyttäviä lisävarusteita ovat esimerkiksi lisälämmityslaite sekä kaksialueinen ilmastointiautomatiikka THERMOTRONIC.

Adaptiivinen kaukovaloavustin Plus himmentää valotehoa, jos se havaitsee voimakkaasti valoa heijastavia liikennemerkkejä. Adaptiivinen kaukovaloavustin Plus voi kytkeä kummankin ajovaloyksikön 18 led-valoa tarpeen mukaan yksitellen pois päältä. Näin valokeila ei häikäise vastaan tulevien tai edellä ajavien ajoneuvojen kuljettajia. Varuste on saatavana MULTIBEAM LED -ajoneuvojen yhteyteen.

Uuden Mercedes-Benz A-sarjan hinnat lähtevät 31 645 eurosta.

Julkaistu: 1.5.2018