Tuulilasi

Tässä se on: Toyotan uusi GR Supra ja muut uutuudet



Tässä se on: Toyotan uusi GR Supra ja muut uutuudet

Toyota esittelee Geneven autonäyttelyssä neljä uutuutta: GR Supra ja FINE-Comfort Ride -konseptiautot sekä uuden Auris hybridin ja Aygon.
Kuvat Toyota

Uudistunut Toyota Aygo saa ensi-iltansa tänään aukeavassa Geneven autonäyttelyssä. Mallin nykysukupolvi on vuonna 2014 tapahtuneesta esittelystään lähtien ollut huomattava menestys Euroopan markkinoilla.

Vuonna 2017 Aygo oli A-segmentin kärkikamppailussa tiukasti mukana. Euroopanlaajuinen myynti ylti yli 85 000 kappaleeseen ja markkinaosuus segmentissä oli 6,6 %. Suomessa Aygo oli vuonna 2017 kolmantena segmentissään päätyen 13,5 %:n markkinaosuuteen.

Uudistunut Aygo säilyttää tunnusomaisen X-muotoilun keulallaan, mutta muotoilun suunta on vaihtunut voimakkaampaan, kolmiulotteisuutta korostavaan arkkitehtuuriin.

Auton sivuprofiilin dynaamisuutta alleviivataan yhdistämällä keulan uusi ilme visuaalisesti eri tavalla toteutettuihin takavaloihin.

Kuljettajan paikalta katsottuna näkyvin muutos on grafiitinharmaa tai kiiltomusta sisustan väriteema. Mittaristossa käytetään voimakkaan kolmiulotteista teemaa ja istuinverhoilut on uusittu liki kaikissa varustetasoissa.

Ajodynamiikka

Kuten ennenkin, on Aygon suunnittelussa ollut tärkeimpänä painopisteenä ketteryys kaupunkiolosuhteissa säilyttäen erinomaisen polttoainetalouden. Tämän lisäksi entisestään parannettu äänieristys lisää hiljaisuutta niin kaupungissa kuin maantiellä.

Uuden WLTP-ajosyklin mukainen korreloitu NEDC-kulutuslukema yhdistettyä ajoa vastaavalle ajolle on vain 4,0 l/100 km, mikä tarkoittaa vain 93 g/km CO2 –päästötasoa.

Autoon on saatavilla joko vakio- tai lisävarusteisena aktiivisia turvajärjestelmiä. Toyota Safety Sense –varusteluun kuuluu Pre Collision System eli peräänajojen varoitus- ja välttämisjärjestelmä sekä LDA-kaistavahti.

GR Supra -  legendan paluu

GR Supra -konseptiauto saa maailmanensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä. Konsepti juhlistaa nimellään ja luonteellaan Toyotan legendaarista urheiluautoa sekä sen paluuta kaikkien saataville. Samalla se antaa suuntaviivoja tulevaisuudelle, jossa korkea suorituskyky niin tiellä kuin radalla yhdistyvät.

Supran nimi herättää varmasti tunteita ja muistoja. Sillä on edelleen vannoutunut käyttäjäkuntansa huolimatta siitä, että sen tuotanto päättyi 15 vuotta sitten. Ensiesiintymisensä nimi koki toisen sukupolven Toyota Celican suuremman ja voimakkaamman mallin yhteydessä vuonna 1978. Tätä A40-mallia seurasi kolme Supra-sukupolvea: A60 vuonna 1981, A70 vuonna 1986 ja lopulta A80 vuonna 1993. Etumoottorinen ja takavetoinen GT-malli oli tuolloin Toyotan voimakkain sarjatuotantoauto.

Toyota Gazoo Racingin suunnittelema konsepti perustuu kaksioviseen, kompaktiin korimalliin ja hyödyntää useita kehittyneitä keveitä komponentteja varmistaen etumoottori/takaveto-yhdistelmän toimivuuden kaikissa ajotilanteissa. Numero ”90” ovissa kertoo Supran viidennen sukupolven olevan tulossa.

Konsepti on uskollinen Toyota Motor Corporationin Kiichiro Toyodan periaatteelle, jonka mukaan kilpa-autoilun haasteet suorituskyvylle ja luotettavuudelle auttavat suunnittelemaan alati parempia autoja kaikille ollen kuitenkin jännittävä ja kiinnostava moottoriurheilua seuraaville.

Muotoilu, alusta ja varusteet

Kilpa-autokonseptin näyttävin piirre on suuri takaspoileri. Se, kuten koko korirakenne on tehty vahvoista mutta kevyistä komposiittimateriaaleista. Tuulilasi ja sivuikkunat ovat polykarbonaattia.

Konseptin jousitusta on madallettu, mutta siinä käytetään tuotantomallin komponentteja. Alla on Michelinin kilparenkaat sekä BBS-kilpavanteet keskimutterikiinnityksellä. Jarrukomponentit ovat Brembo Racing –sarjaa.

Ohjaamo on varustettu kilpamittaristolla sekä OMP:n istuimella sekä ohjauspyörällä. Ohjaamossa on turvakaaret, palonsammutusjärjestelmä ja kaikki komponentit on suunniteltu kilpailukäyttöön.

Uusi Auris hybridi

Uusi Auris on luontainen malli esitellä uusi hybridivaihtoehto, sillä vuonna 2010 ensimmäisen sukupolven Auris toi markkinoille ensimmäisen laajamittaisen tuotantomallin hybriditekniikalla varustettuna.

Nykyinen Auris on tarjolla neljällä perinteisellä voimalinjalla ja hybridinä, mutta osoituksena koko ajan vahvistuvasta mielenkiinnosta hybrideihin uuden Aurisin valikoimassa on vain yksi perinteinen polttomoottori, 1,2-litrainen, ahdettu bensiinimoottori.

Sen lisäksi valikoimassa on Toyotan mallistossa entisestään tuttu 1,8-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva, itselataava hybridivoimalinja (122 hv), jonka rinnalle esitellään nyt ensimmäistä kertaa täysin uusi, 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva itselataava hybridijärjestelmä.

Kumpikin hybridijärjestelmistä tarjoaa kaikki totutut edut: hiljaisen, intuitiivisen ja reagoivan ajotuntuman ilman tarvetta ulkopuoliselle lataukselle. Näillä ominaisuuksilla taataan erinomainen polttoainetaloudellisuus sekä mahdollisuus ajaa jopa puolet käytännön ajoista sähköllä.

Uusi Auris perustuu Toyotan TNGA-pohjalevyratkaisuun, jonka perusominaisuudet takaavat myös korkeampitehoiselle (180 hv) hybridijärjestelmälle todella hyvät lähtökohdat.

“Tavoitteenamme oli luoda markkinoiden rohkein ja dynaamisin hatchback-malli ilman, että sisätilojen käytettävyys kärsisi”, kertoo Simon Humphries, Toyota Global Designin johtaja.

”TNGA:n mahdollistama matala painopiste tarjosi meille mahdollisuuden luoda sivuprofiililtaan kevyen mutta etu- ja takaosaltaan leveän, kiinteän vakaan olemuksen – mikä on Euroopan markkinoilla ehdottoman kriittistä”.

Uusi Auris on ulkomitoiltaan edeltävää mallia 40 mm pidempi ja 30 mm leveämpi, mutta 25 mm matalampi.

Uusi Auris saapuu Eurooppaan vuonna 2019.

Tulevaisuuden mahdollisuuksia sähköistettyyn liikkumiseen

Concept-i –sarjan sähköajoneuvot (BEV) sekä TOYOTA FINE-Comfort Ride -polttokennoajoneuvo (FCEV) demonstroivat uudenlaisen kestävän kehityksen aikaa.

Vuoden 2017 lopussa Toyota Motor Corporation ilmoitti aikeistaan lisätä sähköisten ajoneuvojen kehitystä tähdäten yli 5,5 miljoonan ajoneuvon vuotuiseen myyntiin vuoden 2030 tienoilla. Yli miljoona näistä olisi nollapäästöisiä ajoneuvoja, joko sähköajoneuvoja (BEV) tai polttokennoajoneuvoja (FCEV). Osana tätä tavoitetta on aloitettu yhteistyöhanke Panasonic Corporationin kanssa uusien akkutyyppien kehittämiseksi. Tavoitteena on tuoda kaikista malleista sähköistetty versio tarjolle vuoteen 2025 mennessä ja kymmenen uutta mallia jo vuoteen 2020 mennessä.

Concept-I –tuoteperhe tarjoaa tällä hetkellä kolme erilaista vaihtoehtoa erilaisiin käyttötarpeisiin, taaten turvallisen liikkumisen myös vanhemmalle väestölle ja liikuntarajoitteisille henkilöille.

FINE-Comfort Ride –konsepti näyttää suuntaviivoja polttokennoteknologian yhdistämiselle isoon henkilöautoon. Konsepti hyödyntää laajalti tekoälyä (AI), big dataa ja jäsennystoimintoja, joiden avulla kuljettaja ja ajoneuvo luovat partnerinoloisen suhteen taatakseen turvallista ja miellyttävää matkantekoa tulevaisuuden haasteiden läpi.

Toyota Fine-Comfort Ride

• Tulevaisuuden premium-henkilöauton konsepti, jonka voimanlähteenä toimii polttokennoyksikkö, pyöräkohtaiset napamoottorit

• Voimalinja mahdollistaa todella tilavat sisätilat ja joustavan monikäyttöisen istuinjärjestelyn

• Kehittynyt tekoäly ja kaikkien matkustajien käytettävissä oleva kosketusnäyttö

• Yksilöllinen ja aerodynaamisesti tehokas timanttimuotoinen korirakenne

•  Kuusipaikkainen, 4 830 mm pitkä, 1 950 mm leveä ja 1 650 mm korkea. Akseliväli 3 450 mm, toimintasäde noin 1 000 km. Tankkausaika vedylle noin kolme (3) minuuttia.

Toyota FINE-Comfort Ride Toyota FINE-Comfort Ride Aygo Aygo Auris hybrid Auris hybrid GR Supra GR Supra
Julkaistu: 6.3.2018