Tuulilasi

Tässä ovat Renaultin uutuudet Geneven autonäyttelyssä – uusi Zoe ja autonominen EZ-GO



Tässä ovat Renaultin uutuudet Geneven autonäyttelyssä – uusi Zoe ja autonominen EZ-GO

Tänä vuonna 120-vuotispäiväänsä juhliva Renault esittelee vuoden aikana sarjan konseptiautoja, joista ensimmäinen on jaettavaan urbaaniin liikkumiseen tarkoitettu EZ-GO. Sen lisäksi ZOE tulee tarjolle entistä tehokkaammalla sähkömoottorilla ja lähes kaikkiin malleihin saadaan vaihtoehdoksi aivan uusi 1,3-litrainen suorasuihkutusmoottori.
Kuvat Renault

Renault-yhtymä nousi allianssikumppaniensa Nissanin ja Mitsubishin kanssa vuonna 2017 maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Niiden yhteinen myynti oli 10 608 366 autoa, josta Renaultin osuus oli yli 3,76 miljoonaa. Renault kasvatti myyntiään peräti 8,5 prosentilla pitäen paikkansa suosituimpana ranskalaismerkkinä maailmassa ja toiseksi suurimpana merkkinä Euroopassa.

Renault jatkoi vuonna 2017 Euroopan suosituimpana sähköautomerkkinä kasvattaen myyntiään 38 prosentilla. Renaultin markkinaosuus sähköautoissa oli 23,8 prosenttia. Sähköautojen mallikohtaisissa rekisteröinneissä Renault ZOE oli ykkönen, ja vuodesta 2011 alkaen Renault on myynyt jo yli 150 000 sähköautoa, joista lähes satatuhatta on ollut ZOE:a

Suomessa Renault-henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat hurjasti vuonna 2016, mutta silti myyntiä pystyttiin edelleen kiihdyttämään viime vuonna melkein kymmenellä prosentilla. Renaultin markkinaosuus oli meillä lähes kaksinkertainen toiseksi suosituimpaan ranskalaismerkkiin verrattuna. Mallikohtaisissa rekisteröinneissä Renault Clio kipusi sijalle kaksitoista.

Renault EZ-GO

Vuonna 1898 maailma oli juuri heräämässä autoilun jännittävään ilmapiiriin. Louis Renault ajoi ensimmäisellä suoravaihteistoisella autollaan ylös Rue Lepiciä, yhtä Pariisin jyrkimmistä kaduista. Nyt 120 vuotta myöhemmin elämme autoilun suhteen samanlaisessa murroksessa, jossa uudet energiamuodot ovat korvaamassa fossiiliset ja ajajat ovat muuttumassa tarpeettomiksi.

Renaultin visio ei ole muuttunut vuosien aikana. Se haluaa tarjota ympäristön huomioon ottavan liikkumismahdollisuuden kaikille nyt ja tulevaisuudessa. Käytännössä se tarkoittaa markkinajohtajuutta paikallisesti nollapäästöisissä ajoneuvoissa, trendien ja kuluttajien tarpeiden seuraamista ja uusien kuljetusmuotojen tarjoamista.

Vuonna 2050 noin 70 prosenttia maapallon ihmisistä elää kaupungeissa tai kaupunkimaisessa ympäristössä. He haluavat liikkua paikasta toiseen tehokkaasti ja edullisesti ilman ruuhkia tai pysäköintipaikan etsimiseen hukkuvaa aikaa. Henkilökohtaisten autojen lisäksi tarvitaan jaettavaa liikkumista, tilausliikennettä ja vaihtoehtoja nuorille tai vanhoille, joilla ei ole varaa omaan autoon tai lupaa sellaisella ajamiseen.

Syksyllä 2017 Renault esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä SYMBIOZ-konseptiauton, joka liittyi yhdeksi asunnon kanssa. Nyt Renaultin tulevaisuudenvisio on EZ-GO, joka integroituu osaksi kaupunkia.

Renault Easy Life eli helppo elämä on merkin lupaus, jota EZ-GO toteuttaa. Se on yhtä aikaa auto ja palvelu, jonka voi tilata kuljettamaan paikasta toiseen sovelluksen avulla tai sen kyytiin pääsee asemilta.

Automaattisesti sähkömoottorin avulla kulkeva EZ-GO tarjoaa mukavaa kyytiä, jonka aikana matkustajat voivat lukea, tehdä työtä, nukkua tai käyttää aikansa millä tahansa mieleisellä tavalla. EZ-GO sopii kaikille ja sillä voi matkustaa yksin, ystävien tai perheen kanssa ja sen voi jakaa muiden kanssa.

4-tason autonomiaa

Kiteytettynä Renault EZ-GO on autonomisesti (taso 4) toimiva liikkumispalvelu kaikille. Se voi toimia joko ajantasaisesti tilattavana kuljetuksena tai kaupungissa sijaitsevien asemien välillä tai kummallakin tavalla, operaattorin valinnan mukaan. Palvelua voivat tulevaisuudessa pyörittää niin yksityiset kuin kunnalliset toimijat. EZ-GO voi toimia 24/7 ja täydentää yksityisautoilua sekä julkista liikennettä. Se yhdistää yksittäisen liikkumisen joustavuuden julkisen liikenteen tehokkuuteen.

Renault EZ-GO on 5,2 metriä pitkä, 2,2 metriä leveä ja 1,6 metriä korkea ja käyntioven auetessa 20 senttiä korkeampi akselivälin ollessa 3,8 metriä. Painoa on 1 700 kiloa, josta akkujen osuus on kolmesataa kiloa.

Kuusipaikkaisen EZ-GO:n sähkömoottori antaa voimansa takapyörille. Lattian alle sijoitettujen akkujen lataus tapahtuu langattomasti, ilman johtoja tai ulkopuolista apua autoa varten rakennettavilla asemilla. 

Nopeus on rajoitettu 50 km/h, mikä lisää turvallisuutta. Kaikki neljä pyörää kääntyvät, minkä ansiosta ajoneuvo on erittäin näppärä. EZ-GO:ssa on aktiivinen jousitus, jonka avulla se nousee liikkuessaan useita senttimetrejä, mikä helpottaa esimerkiksi hidastetöyssyjen ylittämistä.

Pitkän akselivälin ansiosta, ja koska autossa ei tarvita paikkaa kuljettajalle, matkustajille ja heidän tavaroilleen on todella runsaasti tilaa. Istuimet on järjestetty U-muotoiseksi sohvaksi. Materiaalit on suunniteltu kovaa käyttöä kestäviksi ja ne luovat matkustamoon lämpimän tunnelman.

Sisätilat ovat hyvin valoisat, sillä katto on kokonaan lasia. Auringonpaisteessa lasi tummenee automaattisesti. Oven etupuolelle on sijoitettu suuri näyttö, joka vaihtaa tietoja EZ-GO:n ja matkustajien välillä. Siinä voidaan kertoa muun muassa matka-ajasta, pysähdyspaikoista ja vastaavista. EZ-GO:ssa on langattomia latauspisteitä matkustajien älylaitteille.

Renault ZOE tarjoaa jatkossa kaksi moottorivaihtoehtoa

Renault Zoe tuli Suomessa myyntiin keväällä 2017 ja se otti heti paikkansa sähköautomarkkinoillamme. Vaikka uutuusmalli ei ollut saatavilla koko vuotta, se saavutti yli kymmenen prosentin markkinaosuuden.

Geneven autonäyttelyssä Renault esittelee perusmallin rinnalle uuden R110-moottorilla varustetun tehokkaamman ZOE:n. Uudessa mallissa moottori kehittää 80 kilowattia eli 12 kilowattia enemmän. Moottorin koko ja paino ovat ennallaan, joten käytännön suorituskyky on parantunut merkittävästi.

Uuden moottorin lisäksi ZOE on kehittynyt monella tavalla. Uutena ominaisuutena tietoviihdejärjestelmässä on Android Auto -valmius, jonka avulla älypuhelimen voi kytkeä osaksi auton toimintoja. Väripalettiin on lisätty Intens-varustetasossa Blueberry Purple, jonka myötä tulee korin väriin sävytetty violettiin vivahtava sisustus.

Uusi ja taloudellinen 1,3-litrainen bensiinimoottori

Renault on kehittänyt yhdessä allianssikumppaniensa ja Daimlerin kanssa entistä tehokkaamman ja taloudellisemman bensiinimoottorin. Uuden polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun 1,3-litraisen turbomoottorin suunnittelussa painotettiin alhaista kulutusta ja vähäisiä päästöjä. Muhkea vääntömomentti on käytettävissä jo hyvin alhaisilla käyntinopeuksilla.

”Uudessa bensiinimoottorissamme toteutuu Groupe Renaultin insinöörien, allianssikumppaniemme ja yhteistyökumppanimme Daimlerin kaikki erikoisosaaminen. Moottori täyttää sekä Allianssin että Daimlerin kaikki vaatimukset ja sitä on testattu yli 40 000 tuntia. Verrattuna Energy TCe 130 -moottoriin, uusi Energy TCe 140 kehittää 35 Nm enemmän vääntömomenttia laajalla 1 500 – 3 500 r/min käyntinopeusalueella”, kertoo Allianssissa voimalinjoista ja elektroniikasta vastaava johtaja Philippe Brunet.

Uusi moottori tulee myyntiin sekä käsivalintaisen että EDC-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa ja valittavana on kolme eri tehoista versiota välillä 85 – 118 kilowattia (115 – 160 hv). Moottorissa käytetään uusinta tekniikkaa, kuten samaa sylinteriseinämien pinnoitetta kuin Nissan GT-R:n moottorissa. Uudella pinnoitteella vähennetään kitkaa ja optimoidaan lämmön siirtyminen, mikä parantaa tehokkuutta. Polttoaineensuihkutuksen paine on nostettu 250 bariin ja polttoaineen ja ilman seos on tarkkaan optimoitu. Nokka-akselin muuttuvalla ajoituksella ohjataan sekä imu- että pakoventtiilien toimintaa moottorin kuorman mukaisesti.

Renaultin 1,3-litrainen Energy-moottori tulee ensimmäisenä saataville Scéniciin, Grand Scéniciin ja Capturiin. Vuoden aikana se otetaan vaiheittain käyttöön koko Renault-mallistossa.

Julkaistu: 6.3.2018