Tuulilasi

Tässä on uusin 385-heppainen Porschen avoauto - luu ulos ja katto auki

Tässä on uusin 385-heppainen Porschen avoauto - luu ulos ja katto auki
Porschen uusi 911-sukupolvi täydentyy kesäksi kolmannella korimallilla, kun yhtiö esittelee nelivetoiset 911 Targa 4- ja 911 Targa 4S uutuusmallit Coupé- ja Cabriolet-korimallien jatkoksi.

Targa-mallien leimaa-antavana piirteenä on edelleen automaattinen kattojärjestelmä. Vuoden 1965 legendaarisen alkuperäisen Targan tavoin järjestelmä koostuu leveästä turvakaaresta, etuistuinten päälle siirtyvästä katto-osasta ja kaartuvasta takaikkunasta. Katon avaaminen ja sulkeminen käy kätevästi vain 19 sekunnissa.

Uusien Targa-mallien voimanlähteenä on kahdella turboahtimella varustettu kuusisylinterinen ja kolmilitrainen bokserimoottori, joka kehittää 911 Targa 4 mallissa tehoa 385 hv ja kiidättää Sport Chrono lisävarustepaketilla varustetun auton nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,2 sekunnissa – yhden sekunnin kymmenyksen nopeammin kuin aikaisemmin. 911 Targa 4S:n vastaavat lukemat ovat 450 hv ja 3,6 sekuntia (neljä sekunnin kymmenystä vähemmän kuin ennen). 911 Targa 4 yltää 289 km/h:n ja 4S peräti 304 km/h:n huippunopeuteen. Edellisiin malleihin verrattuna huippunopeudet ovat kasvaneet 2 ja 3 km/h.

Molemmissa malliversioissa on vakiona kahdeksanvaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja älykäs Porsche Traction Management (PTM) nelivetojärjestelmä. 911 Targa 4S on mahdollista varustaa myös uudella 7-vaihteisella manuaalivaihteistolla, jonka kylkiäisenä tulee Sport Chrono paketti. Molempien 911-mallien varustelua on laajennettu myös uudella teknologialla. Niihin on saatavissa nyt ensimmäistä kertaa muun muassa Porsche InnoDrive mukautuvalla vakionopeudensäätimellä. Paranneltu Smartlift-toiminto mahdollistaa maavaran korottamisen arkikäyttöä varten. Kattava Porsche Tequipment lisävarustevalikoima ja Porsche Exclusive Manufakturin uudet personointivaihtoehdot lisäävät valinnanvaraa entisestään. Lisäksi kesäkuussa lanseerattava 911 Targa erikoismalli tuo 911-mallistoon entistäkin enemmän perinteistä tyyliä, ajatonta muotoilua ja huipputeknologiaa.

Kaksoisahdettu bokserimoottori

Uusissa 911 Targa varianteissa on entistä enemmän potkua 911 Carrera malleista tuttujen turboahdettujen kolmilitraisten ja kuusisylinteristen bokserimoottorien ansiosta. Moottorien uudistaminen kohentaa entisestään paitsi suorituskykyä, myös päivittäistä käytännöllisyyttä. 911 Targa 4:n voimanlähde kehittää 385 hevosvoiman huipputehon (15 hv enemmän kuin aikaisemmassa mallissa) 6500 kierroksella minuutissa.

450 Nm:n maksimivääntö on käytettävissä laajalla 1950–5000 kierroksen käyntinopeusalueella. 911 Targa 4S:n moottori tuottaa tehoa peräti 450 hv (+ 30 hv aikaisempaan malliin verrattuna) ja vääntää vahvimmillaan 530 newtonmetriä (+ 30 Nm) kierrosalueella 2300–5000 r/min.

Optimoitu nelivetojärjestelmä

Täysin uusien nelivetomallien entistä parempi suorituskyky on saatu aikaan kehittämällä etuakselin veto-ominaisuuksia. Kytkin ja tasauspyörästö ovat vesijäähdytteiset, ja niiden kestävyyttä ja kuormitettavuutta on parannettu vahvistetuilla kytkinlevyillä. Kytkimen entistä parempi säätötarkkuus yhdistettynä Porsche Traction Management (PTM) nelivetojärjestelmään takaa, että pito on paras mahdollinen kaikissa tieolosuhteissa.

Parannettu alusta lisää mukavuutta ja turvallisuutta

PASM-aktiivijousitus kuuluu uusien 911 Targa mallien vakiovarusteluun. Järjestelmä optimoi ajomukavuuden ja ohjattavuuden säätämällä iskunvaimennusta automaattisesti ajotilanteen mukaan. PASM-järjestelmässä on kaksi valittavissa olevaa toimintatilaa: Normal ja Sport. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) järjestelmä, johon on yhdistetty muuttuvasuhteinen takatasauspyörästön lukko, on Targa 4S:n vakiovaruste. Targa 4 versioon se on saatavissa lisävarusteena. Muiden kahdeksannen sukupolven Porsche 911 varianttien tavoin Targa-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Porsche Wet mode ajotila. Jos etupyöräkoteloihin sijoitetut anturit havaitsevat tienpinnalla vettä, mittariston näyttöön tulee näkyviin viesti, joka kehottaa kuljettajaa ottamaan Wet mode tilan käyttöön. Kun kuljettaja aktivoi tilan manuaalisesti, ajoasetukset mukautuvat märän kelin vaatimuksiin taaten parhaan mahdollisen ajovakauden.

911 Targa 4:n ajodynamiikan täydentävät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 235/40 ZR koon renkaat edessä sekä 20 tuuman vanteet ja 295/35 ZR renkaat takana. 4S-mallissa on vakiona 245/35 ZR koon renkaat ja 20-tuumaiset vanteet etuakselilla ja 305/30 ZR koon renkaat ja 21 tuuman vanteet takana. 330-milliset jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset Monobloc-jarrusatulat molemmilla akseleilla takaavat, että Targa 4 myös pysähtyy ripeästi. Targa 4S versiossa on puolestaan 350 mm:n jarrulevyt ja punaiseksi maalatut jarrusatulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) jarrut ovat saatavissa lisävarusteena.

Omalaatuinen Targa-muotoilu on saanut modernin tulkinnan

992-mallisukupolven muotoilupiirteet antavat 911 Targalle sen leimallisen ulkoasun. Etupyöräkotelot ovat muhkeammat kuin aikaisemmissa malliversioissa, ja etupellin tunnusomainen syvennys LED-ajovalojen välissä tuo mieleen ensimmäiset 911-sukupolvet. Takana katseen kiinnittävät levennetty, ajonopeuden mukaan laajeneva takaspoileri ja saumattomasti integroitu tyylikäs valonauha. Kaikki korin ulkoiset muotoiluelementit auton sivuilla on valmistettu alumiinista.

Ohjaamoa hallitsee selkeälinjainen kojelauta upotettuine mittareineen, joka on saanut inspiraationsa 70-luvun 911-malleista. Kierroslukumittari on Porschelle tyypilliseen tapaan keskellä, ja sen ympärille on sijoitettu kaksi kapeaa, kehyksetöntä ajotietonäyttöä. Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän 10,9-tuumaisen keskusnäytön alla on kompakti säädinpaneeli, jonka viidellä painikkeella on mahdollista hallita suoraan auton tärkeimpiä toimintoja. Vakiovarusteluun kuuluvaan PCM-järjestelmään on integroitu parviälyä hyödyntävä online-navigointi ja Connect Plus -moduuli sekä Apple Car Play® .

Uuden urheiluautotyypin esikuva jo vuodesta 1965

911 Targa 2.0 oli täysin uudenlaisen autotyypin edelläkävijä, kun se julkistettiin vuonna 1965. Turvakaarella varustettuna turvallisena avoautona alun perin markkinoitu Targa loi pian perustan aivan uudelle autokonseptille ja muodostui ajan mittaan tyyli-ikoniksi. Näihin päiviin asti Porsche on pystynyt yhdistämään 911 Targassa kahden eri autotyypin parhaat puolet: avoauton tarjoaman vapauden tunteen ja coupé-mallin turvallisuuden ja jokapäiväisen mukavuuden.

Porsche esittelee ensimmäistä kertaa 911 Targa -mallit omalla 9:11 Magazine -kanavallaan verkossa. Porschen 911- ja 718-mallisarjoista vastaava johtaja tri Frank-Steffen Walliser esittelee autojen uudet ominaisuudet yhdessä Porschen brändilähettiläiden tennistähti Maria Sharapovan ja kilpa-ajaja Jörg Bergmeisterin kanssa osoitteessa https://911-magazine.porsche.com.

Hinnat Suomessa:

Uudet 911 Targa mallit tuodaan markkinoille elokuusta 2020 alkaen. 911 Targan hinnat Suomessa alkavat 207 599,88 eurosta (911 Targa PDK) ja Targa 4S:n 231 177,76 eurosta 7-portaisella manuaalivaihteistolla. 911 Targa 4S PDK:n hinnat alkavat 235 808,80 eurosta. Hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä autoveron.

911 Targa 4 PDK: hinta alkaen 207 599,88 € (134 620 € sis. alv + 72979,88 € autovero), yhdistetty polttoaineenkulutus 10,5 litraa / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 237 g/km.

911 Targa 4S: hinta alkaen 231 177,76 € (150 580 sis. alv + 80 597,76 € autovero), yhdistetty polttoaineenkulutus 10,4 litraa / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 235 g/km.

911 Targa 4S PDK: hinta alkaen 235 808,80 € (150 580 sis. alv + 85 228,8 € autovero) yhdistetty polttoaineenkulutus 10,7 litraa / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 243 g/km.

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy, ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.

Julkaistu: 21.5.2020
Kommentoi »