Tuulilasi

Tässä on BMW X2 - ja tällä hinnalla sen saa

Tässä on BMW X2 - ja tällä hinnalla sen saa

BMW X2 on uusi jäsen BMW:n luomassa Sports Activity Vehicle -segmentissä. Tarjolle tulee myös M Sport ja uusi M Sport X -varusteluversiot, jotka korostavat auton luonnetta.
Kuvat BMW
Mainos

BMW X6:sta vuonna 2009 alkunsa saanut urheilullinen SAV-segmentti, johon myös BMW X4 kuuluu, täydentyy aivan uuden kokoluokan BMW X2:lla.

Tunnusomaisena piirteenä uuden segmentin BMW X2:lle on keulan uudelleen muotoiltu jäähdyttimen säleikkö, joka on aiempaa korkeampi, alareunastaan yläreunaa leveämpi ja sivuilta kulmikas. Jäähdyttimen säleikön lisäksi keulaa hallitsevat suuri ilmanottoaukko sekä LED-ajovalot. Keulan ilme korostaa BMW X2:n urheilullista luonnetta.

Kattolinja on coupémaisen kevyt, mikä tekee sivuikkunoista matalat ja linjakkaat. Voimakas olkalinja leimaa kyljen muotoilua. Yksityiskohtana korostuu C-pilarista löytyvä pyöreä BMW-logo, mikä on ollut BMW:n coupé-klassikoiden, kuten BMW 2000 CS:n ja BMW 3.0 CSL:n tunnusmerkki, ja on nyt ensimmäistä kertaa BMW X -mallissa.

Auton urheilullinen muotoilu yhdistyy aitoon maastokelpoisuuteen reilun maavaran ja suorituskykyisten moottoreiden ansiosta. Valikoimaan kuuluu lanseerausvaiheessa yksi bensiini- ja kaksi diesel-moottorivaihtoehtoa malliston yläpäästä, mutta valikoima laajenee pienemmillä bensiini- ja dieselmoottoreilla heti 2018 alussa.

Molemmissa dieselmalleissa BMW X2 xDrive20d ja X2 xDrive25d:ssä on vakiona BMW:n älykäs xDrive-neliveto ja 8-vaihteinen Steptronic-vaihteisto. Etuvetoisessa BMW X2 sDrive20i -bensiinimallissa on urheilullinen kaksoiskytkimellä varustettu 7-portainen Steptronic-vaihteisto.

BMW X2 mallisto täydentyy alkuvuodesta 2018 kahdella bensiini ja kahdella diesel-vaihtoehdolla, kun tarjolle tulevat kolmisylinterinen BMW X2 sDrive18i ja X2 xDrive20i sekä dieseleistä X2 sDrive18d ja X2 xDrive18d.

Ohjaamo on BMW:lle tyypilliseen tapaan kuljettajaorientoitunut ja kaikki hallintalaitteet ovat erittäin helposti kuljettajan ulottuvilla. Korotetut istuimet antavat hyvän näkymän ympäristöön niin kuljettajalle kuin matkustajille

Sisätiloiltaan sekä M Sport että M Sport X -malleissa on Micro Hexagon -kankaan ja Anthracite-Alcantaran -nahkan yhdistelmä, minkä kontrastina toimii keskikonsolin ja kojelaudan tikkaukset.

Tavaratilan koko on 470 litraa, mikä mahdollistaa urheilullisten vapaa-ajanmatkojen varusteiden kuljettamisen. Myös tilavat ovikotelot lisäävät matkustusmukavuutta.

BMW X2 on kokonsa puolesta sukua X1:lle. Malli ei kuitenkaan ole ’BMW X1 Coupé’, vaan alusta, jousitus ja ohjaus on suunniteltu varta vasten X2:lle.

Urheilullinen jousitus välittää BMW X2:n dynaamisen voimansiirron ketteryyden tien pintaan. BMW M Sport ja M Sport X -malleissa on vakiovarusteena BMW M Sport -jousitus, jossa on jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet sekä madallettu maavara. Lisävarusteeksi voi valita Dynamic Damper Control -säätyvän iskunvaimennuksen, jolla alustan maavaraa voi laskea 10 mm.

BMW X2:een on saatavilla lukuisia kuljettajaa avustavia toimintoja. Ruuhka-avustin keventää ajoa ruuhkassa pitämällä auton keskellä kaistaa halutun etäisyyden päässä edellä ajavasta. Ruuhka-avustin toimii 0–60 kilometrin tuntinopeuksilla ja edellyttää, että kuljettaa pitää vähintään yhdellä kädellä kiinni ohjauspyörästä.

BMW X2 (F39) lanseerataan maaliskuussa 2018. Alustava hinta on 50 253 euroa (sDrive20i).

Tekniset tiedot:

BMW X2 sDrive20i

141 kW/192 hv

EU-yhdistetty kulutus 5,5–5,9 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt 126–134 g/km*

BMW X2 xDrive20d

140 kW/190 hv

EU-yhdistetty kulutus 4,6–4,8 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt 121–126 g/km*

BMW X2 xDrive25d

EU-yhdistetty kulutus on 5,1–5,3 l/100 km

Yhdistetyt CO2-päästöt 133–139 g/km*

*Luvut perustuvat EU-testisykliin ja voivat vaihdella rengasvalinnasta riippuen.

(Lähde: BMW)

Julkaistu: 26.10.2017