Tuulilasi

Tämä on uusi Lynk&Co 02: Volvon sukua - Tuulilasi

Tämä on uusi Lynk&Co 02: Volvon sukua - Tuulilasi

Lynk&Co on uusi kiinalaisomistuksesssa oleva automerkki, joka jakaa tekniikan Volvon kanssa. Sen myynti on alkanut jo Kiinassa, Eurooppaan rantaudutaan kahden vuoden kuluttua.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Lynk&Co esitteli Amsterdamissa toisen mallinsa eli 02:n. Pitkälti Volvo XC40:n kokoisen kompaktin katumaasturin piirteet ovat hyvin samantyyliset kuin 01:n, ja nähtävissä on myös yhtäläisyyksiä erääseen saksalaiseen urheiluautojen valmistajaan.

Päivän uutinen oli kuitenkin se, että Lynk&Co aloittaa autojen tuotannon myös Euroopassa. 01:n tuotanto alkaa Belgian Gentissä vuoden 2019 lopulla. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa 2020. 02 seuraa hyvin pian perässä.

Eurooppaan 01 tulee kahdeksalla eri mallivariaatiolla. Auton valinta tapahtuu siis melko yksinkertaisesti. Samoin auton hinnoittelu on hyvin läpinäkyvää ja selkeää ilman pitkiä lisävarustelistoja tai varustepaketteja. Konsepti on tuttu matkapuhelinkaupasta, ei siis myydä puhelinta vaan liittymää. Lynk&Co haluaa siis liisata autoja, ei myydä niitä.

Lynk&Co ei myöskään tule markkinoille kattavalla kiinteällä myyntiverkostolla. Suunnitteilla on yksi liike jokaiseen Euroopan maahan, ja yleensä kyseessä on pääkaupunki. Suomessa siis Helsinki. Ensimmäinen myymälä Euroopassa avataan Amsterdamiin, jota seuraa Berliini. Verkkokauppa tulee myös toimimaan aktiivisesti.

Mielenkiintoinen tapa lähestyä asiakkaita on myös tapa ottaa avuksi 20 ns. pop up -myymälää, jotka ovat tien päällä jatkuvasti. Ne luovat vuosittain noin 700 hetkellistä myyntipaikkaa. Myymälän rakentaminen kestää puoli päivää ja se voidaan pistää pystyyn vaikkapa keskelle vilkasta kävelykatua tai kiinnostavan festivaalin tai messujen yhteyteen. Lynk&Co tuo siis autot potentiaalisten asiakkaiden luo. Liikkeessä on nähtävillä muutama auto, mutta sen lisäksi hyödynnetään paljon uusinta autojen esittelyteknologiaa, mm. virtuaalitodellisuutta.

Kustannusrakenne varsinaiselle myyntitapahtumalle on siis kevyt – etenkin perinteiseen lasipalatseistaan tunnettuun autokauppaan verrattuna. Samanaikaisesti kuitenkin autojen logistiikkaketju ja huolto on kuitenkin kunnossa, sillä se tulee tapahtumaan todennäköisesti Volvon verkoston kautta.

Lynk&Co tuo mielenkiintoisia uusia tuulia yhä melko perinteisesti toimivaan autokauppaan. Kuinka homma sitten toimii, se jää nähtäväksi.

Ja käy Lynk&Co’n sitten miten tahansa, kiinalaisille ja ruotsalaisille on nostettava hattua rohkeudesta yrittää jotain uutta. Nykyiset autobrändit eivät kuitenkaan nauti nuorison silmissä samaa arvostusta kuin perinteisten autonostajien keskuudessa, joten uudenlaiselle lähestymistavalle on varmasti tilaa. On myös fiksua, että autot viedään sinne, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Kukaan ei kuitenkaan pysty sanomaan, miten Lynk&Co kohtaa potentiaaliset asiakkaansa, ja minkälaiseksi kohderyhmä lopulta muodostuu. Nuorison kohdalla isoin haaste on varmasti saada joku sitoutumaan leasing-ajaksi eli 12, 24 tai 36 kuukauden ajaksi  autoon, koska sopimus ei kuitenkaan ole mikään matkapuhelinliittymään verrattava parikymmentä euroa kuussa.

Julkaistu: 27.3.2018