Tuulilasi

Tämä jenkkimerkki tekee uutta tuloa Eurooppaan – onnistuisiko tällä kertaa?

Tämä jenkkimerkki tekee uutta tuloa Eurooppaan – onnistuisiko tällä kertaa?

GM:n omistama Cadillac on tekemässä paluuta Eurooppaan parin automallin voimin. Merkin edellinen euromarkkinoiden valloitus ei päättynyt hyvin.
Teksti Max Lange
Kuvat Cadillac
Mainos

Cadillac on lanseeraamassa kaksi uutta mallia Euroopassa – isokokoisen CT6 sedanin ja keskikokoisen XT5-katumaasturin. Cadillac yrittää haastaa saksalaiset premium-merkit, kuten Mercedeksen, BMW:n ja Audin.

Cadillac yritti päästä voimalla Eurooppaan edellisen kerran noin kymmenen vuotta sitten. Tuolloin GM:llä oli rohkea tavoite myydä 20 000 Cadillacia vuonna 2010. Yritys floppasi kuitenkin pahasti, koska Saab 9-3:een perustuva ”euro-Cadillac” BLS ei löytänyt ostajiaan.

Nyt Cadillacin tavoitteet ovat maltillisemmat. Vuosikymmenen loppuun mennessä tavoitteena olisi myydä vanhalla mantereella 5 000 autoa vuodessa. Ennusteeseen sisältyvät myös Chevrolet Camarot sekä Corvettet, joita GM aikoo myös myydä Cadillacin jälleenmyyntipisteissä.

Cadillac aikoo tietoisesti pysyä niche-merkkinä Euroopassa, kertoo Automotive News Europe. Yksi syy tähän on myös se, että merkki ei aio tarjota dieselmallia Eurooppaan, vaikka nimenomaan premium-segmentissä nakuttajille olisi kovaa kysyntää. Cadillac aikookin tarjota massasta erottuvia autoja, jotka on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltuja.

GM perustaa Euroopassa Cadillacille aivan uuden yksikön, joka aloittaa autojen jälleenmyynnin. Saksassa ensimmäiset uuden aallon Cadillacit rullaavat kauppoihin syyskuussa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 18.7.2016