Autot ja liikenne
Tuulilasi

Talvi syö sähköauton tehot – sisätilan lämmitys lyhentää toimintasäteen jopa puoleen

Talvi syö sähköauton tehot – sisätilan lämmitys lyhentää toimintasäteen jopa puoleen

Todelliset käyttöolosuhteet Suomessa ovat erittäin vaativat sähköautolle.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Satu Nyström
Mainos

Kylmä ilma ja auton sisätilan lämmittimen käyttö saattavat lyhentää todellista ajomatkaa jopa puoleen siitä, mitä autolle normiolosuhteissa luvataan.

Tavanomaisissa polttomoottorin voimalla kulkevissa autoissa on tarjolla runsaasti hukkaenergiaa hyödynnettäväksi sisätilojen lämmitykseen. Sähköautoa sen sijaan joudutaan lämmittämään ”priimatavaralla” eli akkuun varastoidulla sähköllä.

Yhteispohjoismaisen RekkEVidde-hankkeen tutkimukset osoittivat, että sisätilan lämmitys yhdistettynä pakkasiin saattaa lyhentää sähköauton todellisen toimintasäteen jopa puoleen luvatusta.

Koska nykyinen EU-tyyppitesti antaa liian optimistisen kuvan sähköauton toimintamatkasta, ovat Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti kehittämässä hankkeessa Pohjoismaiden oloja kuvastavaa testausmenettelyä sähköautoille.

Tutkimuksessa mitattiin markkinoilla olevien sähköautojen energiankulutusta ja toimintamatkaa käyttäen erilaisia ajo-ohjelmia ja käyttölämpötiloja aina -20 asteen pakkaseen asti. Lämmityslaitteen käyttö oli tärkeä lisäominaisuus, joka ei kuulu normitestiin. Lisäksi simuloitiin erilaisten tienpintojen vaikutusta vierintävastuksiin. Laboratoriomittausten rinnalla tehtiin mittauksia Ruotsin Lapissa sijaitsevalla koeradalla.

Lämmityksen lisäksi talviolosuhteissa kuluu enemmän energiaa myös ajamiseen, sillä ajovastukset kasvavat. Ilmanvastus on 20 asteen pakkaskelillä noin 10 prosenttia suurempi kuin kesällä, ja sohjolumisen tien vierintävastus voi olla jopa 40 prosenttia suurempi kuin puhtaan asvaltin.

Lämmityslaitteen käyttö lisäsi mittauksissa energian kulutusta merkittävästi. Esimerkiksi Citroen C-Zerossa, jossa matkustamoa lämmitetään 4,5 kW:n tehoisella sähkölämmittimellä, ajomatka lyheni hitaassa kaupunkiajossa jopa alle puoleen, ja maantielläkin lämmittimen toimintamatkaa lyhentävä vaikutus oli noin 20–30 prosentin luokkaa.

"Valmistajat parantavat tuotteitaan kuitenkin koko ajan, ja esimerkiksi Nissan Leafin lämmitysjärjestelmä on kokenut merkittävän uudistuksen vuoden 2013 mallissa", kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä.

Uusi järjestelmä on valmistajan mukaan jopa 70 prosenttia taloudellisempi kuin vanha.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 10.10.2013