Tuulilasi

Talven jäljiltä halkeamia ja reikiä – "teiden rakenteisiin on syntynyt jäälinssejä"

Talven jäljiltä halkeamia ja reikiä – "teiden rakenteisiin on syntynyt jäälinssejä"

Kelirikosta ennakoidaan suureen osaan maasta vaikeaa, kertoo Liikennevirasto. Lauhan ja vähälumisen talven takia kelirikko-ongelmia on keväällä odotettavissa maanteillä lähes koko maahan.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Juha Juntto
Mainos

Sorateillä kelirikko saattaa tänä keväänä vaivata tiellä liikkujia normaalia enemmän ja laajemmalla alueella. Rannikkoa ja Kainuun itäosaa lukuun ottamatta kelirikko-ongelmia voi esiintyä. Vaikeinta kelirikkoa ennustetaan Pohjanmaalle ja Länsi-Lappiin, mutta vaikea kelirikkoennuste annetaan tämän ohella suureen osaan sisämaasta.

"Pohjaveden pintojen korkeus on ollut maan eri osissa vaihteleva ja jäätyminen eteni niin, että todennäköisesti teiden rakenteisiin on syntynyt jäälinssejä", kertoo kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki tiedotteessa

Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon. Eniten kelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa myös paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin.

Tulvat vähäisiä

Päällystetyt tiet ovat jälleen kärsineet talven lauhoista keleistä normaalia enemmän. Päällysteiden jäätymis-sulamissyklejä on ollut koko maassa paljon, yleisesti noin 50 % keskimääräistä enemmän ja enimmillään Varsinais-Suomessa lähes kaksinkertainen määrä pitkän aikavälin keskiarvoon nähden. Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon halkeamia ja reikiä sekä muita vaurioita. Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu.

Tulvien ennustetaan jäävän keväällä vähäisiksi, etenkin jos kevät ei ole sateinen. Maanteiden sivuojien rummut ovat monin paikoin jäätyneet umpeen ja saattavat nostaa sulamisvaiheessa vettä teille.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2000 kilometrille. Viime keväänä painorajoituksia oli noin 1200 kilometrillä maanteitä ja loppusyksylläkin vielä lähes 500 kilometrillä, kun sateet pehmittivät teiden runkoja ja teiden kuivuminen oli huomattavasti kevättä hitaampaa.

Julkaistu: 30.3.2017