Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tällainen on uusi Mercedeksen A-sarja

Tällainen on uusi Mercedeksen A-sarja

Mercedes esitteli perjantaina illalla uuden A-sarjan autonsa Amsterdamissa. Mercedes-Benz A on kasvanut pituutta 115 mm ja samalla akseliväli on venynyt 30 mm. Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä.
Kuvat Mercedes
Mainos

Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia.

Tärkeät sisämitat mm

A-sarja W176 (nykyinen)

A-sarja W177 (uusi)

Ero

Kyynärpäätila edessä

1 422

1 457

35

Kyynärpäätila takana

1 410

1 446

36

Hartiatila edessä

1 391

1 400

9

Hartiatila takana

1 350

1 372

22

Pääntila edessä

1 017

1 024

7

Pääntila takana

952

960

8

A-sarjan kojelauta on jaettu kahteen alueeseen: alempi alue on erotettu muusta kojelaudasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ”kelluvan” muun kojelaudan edessä. Alaosaan on sijoitettu turbiineja muistuttavat ilmansuuttimet sekä Widescreen Cockpit. Se on saatavana kolmena versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella suurella 10,25-tuumaisella näytöllä.

A-sarjassa on käytössä kokonaan uusi automaailman edistyksellisin MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin.

Älykäs ajaminen: Mukana S-sarjan turvallisuustoimintoja

A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja käyttöön on valittavissa useita S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä: Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

Moottorit

Kokonaan uusi A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään sylinterinlepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. 4Matic-nelivetomallit ovat niin ikään tulossa mallivalikoimaan.

A-sarjan moottorivalikoima lanseerausvaiheessa

A 200 (M 282)

A 200 (M 282)

A 250 (M 260)

A 180 d (OM 608)

Iskutilavuus cm3

1332

1332

1991

1461

Vaihteisto

7G-DCT

MT 6

7G-DCT

7G-DCT

Teho kW/hv/rpm

120/163/5500

120/163/5500

165/224/5500

85/116/4000

VääntöNm/rpm

250/1620

250/1620

350/1800

260/1750–2500

Yhd. kulutusl/100 km

5,1

5,6

6,0

4,1

CO2-päästöt g/km

120

133

141

108

Kiihtyvyys0–100 km/h

8,0

8,2

6,2

10,5

Huippunopeuskm/h

225

225

250

202

Kattava testiohjelma: Kymmenen maata neljällä mantereella, mukana myös Suomi

Uuden A-sarjan sadoilla prototyypeillä on ajettu auton kehitysohjelman aikana kaikkiaan 12 miljoonaa testikilometriä kymmenessä maassa ja neljällä mantereella. Autoja on testattu Saksassa, Suomessa, Ranskassa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa niin kylmissä talvi- kuin helteisissä kesäolosuhteissakin. Erityishuomiota on kiinnitetty törmäyssimulaatioihin, aerodynamiikkaan sekä jokapäiväiseen käyttökokemukseen vaikuttaviin ns. NVH-testeihin (noise, vibration, harshness). Voimalinjojen toimintaa on hiottu ja hienosäädetty kymmenen testipenkin avulla.

Julkaistu: 3.2.2018