Tuulilasi

Tällainen on Renaultin uusi SUV coupe Arkana - "tavallisen autonostajan hintaluokassa"

Tällainen on Renaultin uusi SUV coupe Arkana - "tavallisen autonostajan hintaluokassa"
Renault tuo ensimmäisenä autonvalmistajana Euroopassa markkinoille ns. tavallisen autonostajan hintaluokassa olevan katumaasturin, johon on yhdistetty urheilullisen coupén muotoja. Uutuudessa turvallisuus on huippuluokkaa ja samalla loppukesästä Suomeen saapuva Arkana E-TECH Hybrid ottaa ympäristön huomioon, sillä kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat alhaiset.
Julkaistu: 11.3.2021
Kaikki voimanlähteet ovat sähköistettyjä ja Suomen mallistoon Arkana saapuu vain E-TECH Hybridinä.
Siitä alkaen, kun Euro NCAP alkoi tehdä autoille törmäys- ja turvallisuustestejä, Renaultille on ollut kunnia-asia saada eri malleilleen paras mahdollinen arvosana. Uusi Arkana jatkaa tätä sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan.
Perustana mainiolle tulokselle on CMF-B-perusrakenne, jota käytetään myös muun muassa Renault Capturissa. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, mikä varmistaa, etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse.
Jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Niitä Arkanassa on runsaasti, sillä siinä on monipuolinen kuljettajaa avustava ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems). Aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä on sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, minkä lisäksi paketista löytyvät moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta.
Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot. Näkyvyyttä auton ympärillä parantaa saatavilla oleva 360 asteen kamera.

Urheilullisen linjakas katumaasturi

Linjakkaassa Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli, minkä ansiosta 4,57 metriä pitkässä korissa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen. Urheilulliseen tyyliin alas laskevasta katosta huolimatta takapenkillä on hyvin pääntilaa ja jaloille on paljon väljyyttä. Tavaratila on Suomeen tuotavassa E-TECH 145:ssä 480 litran kokoinen ja sen voi kasvattaa epäsymmetrisesti jaetun takapenkin eteen kaatamalla yli 1,2 kuutiometrin suuruiseksi.
Kuljettajalla on edessään digitaalinen näyttö, joka on varustetason mukaan joko 4,2, 7 tai 10,2 tuuman kokoinen. Kaksi suurinta vaihtoehtoa antavat mahdollisuuden muokata näyttöä oman maun mukaisesti. Kojelaudassa tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö on eri versioissa joko 7- tai 9,3-tuumainen.
Renault on panostanut paljon Arkanan urheilulliseen tyyliin ja varusteluun. Ylellisyyttä tuovat kaikissa varustetasoissa kromatut ovien sisäkahvat, kromirenkaat tuuletusritilöissä ja nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Katumaasturimaisuutta Arkanassa on hyvällä tavalla siinä, että kuljettaja istuu korkeammalla kuin henkilöautossa. Siihen on päästy suurella peräti 200 mm maavaralla, mikä samalla helpottaa ajamista huonokuntoisilla teillä. Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset pyörät ja varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.
Polttoainetta säästäen
Suomeen tuodaan Arkana E-TECH Hybrid, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-TECH -mallissa. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja pääsähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa. Suurimmillaan polttomoottorin ja pääsähkömoottorin yhteisteho on 105 kilowattia ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti. Liikkeelle lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Arkanan yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 111 g/km (WLTP).
Renault Arkana saapuu Suomeen loppukesästä.
6 kommenttia