Tuulilasi

Lähitaksi suosii vähäpäästöisiä – Taksiliiton Kai Andersson: ”Kiukuttaa – käsittämätöntä, ettei valtion hankintatukea saa taksiin”

Lähitaksi suosii vähäpäästöisiä – Taksiliiton Kai Andersson: ”Kiukuttaa – käsittämätöntä, ettei valtion hankintatukea saa taksiin”
Suomen suurimpiin taksiyhtiöihin kuuluva Lähitaksi on alkanut suosimaan vähäpäästöisiä autoja. Taksikeskus tarjoaa keikkoja aina ensin täyssähkö-takseille tai ladattaville hybrideille. Kaikkia kuskeja tämä ei miellytä.
Julkaistu: 17.1.2022

Lähitaksi on alkanut välittää kyytitilauksia ensisijaisesti vähäpäästöisille autoille, joiden päästöt ovat korkeintaan 50 grammaa/km. Vasta jos tällaisia autoja ei ole tarjolla, keikkaa tarjotaan muille autoilijoille. Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson, mitä mieltä olet tästä? Nythän taksiautoilijoita käytännössä pakotetaan kalliisiin kalustoinvestointeihin.

– Olen itsekin Lähitaksin autoilija ja ajan dieselautolla, joten kyllähän tämä on mietityttänyt, mutta tuulimyllyjä vastaan ei kannata taistella. Tämä tuottaa minulle ja varmasti monelle muullekin haasteita, koska asia tuli eteen jo nyt marraskuussa. Toki olemme asennoituneet, että puhtaisiin ajoneuvoihin tullaan taksiliikenteessäkin siirtymään jo pelkästään EU:n direktiivin vuoksi, joka ohjaa julkisia hankintoja. Kaikki voivat arvata, että tämän alan investointikyky ei ihan valtava ole. Autoilijan on nyt mietittävä, onko kykyä investoida uuteen kalustoon jo lähiaikoina.

Näetkö tämän taksialan tulevaisuuden trendinä?

– Varmasti osa yrityksistä näkee tämän kilpailuetuna. Varsinkin ne, joilla on julkisten kilpailutusten vuoksi tarve saada riittävästi puhdasta kalustoa. EU-direktiivin mukaan ilman sitä ei voi kilpailutuksiin osallistua. Suurissa kaupungeissa vaatimus on, että puolet kalustosta on puhtaita autoja.

"Minullakin oli tarkoitus ajaa kalustoni niin sanotusti loppuun. Kaltaiseni vannoutunut dieselmieskin joutuu vain nielemään tosiasiat ja siirtymään ladattavaan autoon," sanoo Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson .

Kaikki varmaan ymmärtävät, että hiljattain polttomoottoriauton ostaneita taksiyrittäjiä kiukuttaa. Riittääkö heille kuitenkin yhä töitä?

– Kyllä tämä ihan varmasti kiukuttaa, minullakin oli tarkoitus ajaa kalustoni niin sanotusti loppuun. Kaltaiseni vannoutunut dieselmieskin joutuu vain nielemään tosiasiat ja siirtymään ladattavaan autoon. Töiden riittävyyden vuoksi moni joutuu varmasti harkitsemaan kalustohankinnan nopeuttamista. Sekin on melko käsittämätöntä, että esityksen mukaan valtion hankintatuen voi saada yksityiseen henkilöautoon, mutta ei taksiin. Lisäksi taksiin sai aikoinaan 9 600 euroa autoverohuojennusta, nyt sitä on leikattu jo 1 200 euroon, joka sekin poistuu ensi vuonna. Kyllä tässä hieman lapsipuolen asemaan ollaan jäämässä, jos tuo toteutuu.

Onko sähköauto ylipäätään sopiva taksiksi ainakaan vielä, kun mietitään pitkiä reissuja ja kovia pakkasia?

– Kyllä se on sopiva määrätyillä paikoilla, lähinnä kaupunkialueilla. Toki toimintamatkan pitäisi olla niin pitkä, että sillä pärjää ja latausaika vastaavasti lyhyt sekä latausinfra kunnossa. Kaupungeissakin etenkin viikonloppuisin ajetaan päivävuoroa ja iltavuoroa. Jos latausmahdollisuuksia ei ole, tilanne on aika hankala. Latauksen pitäisi olla nopeaa, koska ei työvoima voi alkaa omalla ajallaan autoa ladata, silloin auto on pois tuottavasta käytöstä. Ei siitä tule mitään.

3 kommenttia