Apu

Takki auki, Suomi!

Takki auki, Suomi!

Päätoimittaja Marja Aarnipuro: "Rovio kehitti kymmeniä pelejä, kunnes Angry Birds valloitti koko maailman."
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Kaksi kertaa Olympiastadionin täyttänyt Cheek räppää: Mutsi kysy, luuletsä olevas James Bond, sanoin, emmä tiedä, mut jotain samaa meis on.

Cheek asetti tavoitteekseen mahdottoman ja onnistui. Stadionkonserttien oheistuottona jäi Helsingin palveluyrittäjille arviolta kymmenen miljoonaa euroa. Kyllä hänessä taitaa olla jotain samaa kuin Bondissa.

Itsevarmuus. Usko omiin kykyihin. Valtavat unelmat. Kova työ. Pelikenttänä koko maailma. Nämä ominaisuudet löytyvät nykypäivän menestyjiltä.

Esimerkkejä riittää. Keihäänheittäjä Antti Ruuskanen treenasi nöyrästi vuosia ja sijoittui kärjen tuntumaan, kunnes tänä kesänä vihdoin kaikki loksahti kohdalleen ja menestystä ropisee.

Rovio kehitti kymmeniä pelejä, kunnes Angry  Birds valloitti koko maailman. Peliyhtiö ei tähän tyytynyt, vaan loi nopeasti valtaisan määrän oheistuotteita. Esikuvana yhtiöllä on viihdealan jättiläinen Disney.

Vuoden 2013 Vientitykki-yrityksenä palkittu Mad Professor Amplification Oy valmistaa kitaravahvistimia ja efektipedaaleja. Turenkilaisyritys otti heti alussa markkina-alueekseen koko maailman. Nyt sen liikevaihdosta noin 98 prosenttia tulee viennistä.

Tällaista takki auki -asennetta tarvitsemme nyt. Lainsäätäjien tehtäväksi jää pitää huolta siitä, että maailmanvalloituksille on mahdollisimman vähän esteitä.

Julkaistu: 26.8.2014