Autot ja liikenne
Tuulilasi

Suomi pyrkii hiilivapaaseen liikenteeseen: “Päästöihin on puututtava”

Suomi pyrkii hiilivapaaseen liikenteeseen: “Päästöihin on puututtava”

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä hakee ratkaisuja hiilivapaan liikenteen saavuttamiseksi vuoteen 2045 mennessä. Monialaisen työryhmän työtä tehdään useissa alatyöryhmissä.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press
Mainos

”Meidän on puututtava liikenteen päästöihin laajalta skaalalta, jotta oikeat ja riittävän tehokkaat keinot saadaan varmasti käyttöön”, sanoo liikenteen käyttövoimien teknologisen kehityksen vaikutuksia tutkivaa ryhmää vetävä, Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

”Teknologisen kehityksen mahdollisuudet tulee ottaa tehokkaasti ja innovatiivisesti käyttöön, jotta saamme hyödynnettyä niitä täysmääräisesti liikenteen päästöjen vähentämisessä. Esimerkiksi täyssähköautojen ja ladattavien hybridien ensirekisteröinnit ovat lähteneet voimakkaaseen kasvuun, mikä kertoo osaltaan vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen kehittymisestä. Myös kaasuautoissa on mahdollista käyttää kotimaisesti tuotettua biokaasua ja näyttää myös siltä, että kaasuautojen määrien kasvuennusteet saavutetaan etuajassa. Tähän ja muuhun vastaavaan kehitykseen tulee panostaa myös jatkossa, jotta pystymme omalta osaltamme vastaamaan meille asetettuihin ilmastopoliittisiin haasteisiin”, jatkaa Nykopp.

Yhteiskunnan ratkaisujen lisäksi yksilön valinnat merkittävässä osassa

Toimet ilmaston hyväksi koostuvat monista yksittäisistä teoista, joissa yksilöiden valinnat ovat ratkaisevassa osassa. Omassa liikkumisessaan voi tehdä ympäristöystävällisiä valintoja helposti suosimalla esimerkiksi kävelyä ja pyöräilyä.

”On tärkeää, että yhteiskunta tukee yksilön toimintaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja mahdollistaa kestävät valinnat esimerkiksi erilaisten tukien ja kokeilujen muodossa, muun muassa parhaillaan käytössä olevat autojen hankinta- ja muuntotuet sekä romutuspalkkio ovat eräitä esimerkkejä tukimuodoista. Tarjonnan lisääntyessä ja jakeluinfran laajentuessa sähköauton hankkiminen tuleekin varmasti yhä useammalle realistiseksi vaihtoehdoksi. Myös tiedon lisääminen liikkumisen eri valinnoista esimerkiksi kampanjoiden avulla on tärkeää”, muistuttaa Nykopp.

Liikenteen ilmastopoliittinen työryhmä antaa väliraportin hiilettömään liikenteeseen johtavista vaihtoehtoisista toimenpidekokonaisuuksista syksyllä 2018.

Julkaistu: 20.6.2018