Tuulilasi

Suomi jälkijunassa yritysautojen leasingissä, Ruotsi reilusti edellä

Suomi jälkijunassa yritysautojen leasingissä, Ruotsi reilusti edellä
Ruotsissa jo joka kolmas yritysauto on rahoitettu leasingillä, Suomessa vain viidennes. Paine autokannan uudistamiseen päästötavoitteiden saavuttamiseksi on voimakasta ja uudet, vähäpäästöiset leasing-autot auttavat osaltaan kohti maalia.
Julkaistu: 25.1.2019

Vaikka yhä useampi yritys valitsee kiinteän kaluston sijaan leasingin autotarpeidensa täyttämiseksi, on Suomi auttamatta jäljessä esimerkiksi naapurimaataan Ruotsia, jossa jo kolmannes yritysautoista rahoitetaan leasingillä. Suomessa leasing-ratkaisuun päätyy vain joka viides yritys ja kasvukeskusten – pääkaupunkiseudun, Turun, Oulun ja Tampereen – ulkopuolella luku on vieläkin pienempi: vain 17 prosenttia.

”Monissa verrokkimaissa leasing-ratkaisuun päädytään yrityksissä huomattavasti useammin, esimerkiksi Iso-Britanniassa vastaava luku on 75 %. Useimmiten yritykselle on kannattavampaa maksaa liikkuvan kaluston todellisista käyttökustannuksista kuin ostaa ajoneuvot omaksi”, Secto Automotive Oy:n toimitusjohtaja Ville Alanen sanoo.

Verotus autokannan uudistamisen kynnyskysymys

Myös Suomessa tähdätään autokannan uudistamiseen tiukalla aikataululla, jotta paljon saastuttavat vanhat automallit saadaan pois teiltä. Uudet, vähäpäästöiset leasing-autot ovat ilmaston kannalta merkittävästi parempi vaihtoehto.

”Suomessa on tunnetusti keski-iältään vanha autokanta auton hankinnan ja käytön kovasta verotuksesta johtuen. Ilmastotietoisuuden kasvun ja Suomen kunnianhimoisten liikenteen päästötavoitteiden myötä Suomessakin toimiva vaihtoehto olisi ohjata verotuksella sekä päästöttömien että erittäin vähäpäästöisten autojen yleistymistä ja käyttämistä. Tässä esimerkiksi työsuhdeauton verotusarvon tukeminen, jota useat poliitikotkin ovat väläytelleet, voisi olla toimiva vaihtoehto”, Alanen toteaa.

Leasing-alan kasvu Suomessa oli vuonna 2018 vain 6 %. Vaikka koko alan kasvulukuja voidaan muiden maiden vastaavien valossa pitää vaatimattomina, näkee Alanen tilanteen kuitenkin positiivisena:

”Suomessa leasing kaluston rahoitusmuotona yleistyy tasaisesti. Yhä useammat yritykset pitävät kustannusten ennustettavuutta ja palveluiden helppoutta merkittävänä valintakriteerinä. Autoilun verotuksen siirtyminen kohti käyttöperusteista mallia tukee myös leasingin yleistymistä Suomessa”, Alanen päättää.

1 kommentti