Autot ja liikenne
Tuulilasi

Suomen autoverouudistus etenee kuin juna

Suomen autoverouudistus etenee kuin juna

Vaikka Suomen autoverouudistusesitystä on sorvattu oikein Jorma Ollilan johdolla, voi olla että junan marssivauhti ei sittenkään häikäise – voi tulla mutkia matkaan.
Teksti Lauri Larmela
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Seppo Sirkka
Mainos

Auto- ja ajoneuvovero pois ja kilometrivero tilalle. Siinä tiivistettynä kuuluisan Ollilan työryhmän esitys uudeksi verotusmalliksi.

Verotuksen painopisteen siirtoa hankinnasta ja omistamisesta käyttöön perustellaan mm. liikenteen ennustetulla kasvulla, jota pitäisi rajoittaa. Lisäksi perusteena mainitaan EU-komission linjaus "aiheuttaja maksaa" – tässä tarkoitetaan teiden kulumista ja päästöjä.

Kilometrivero määräytyisi ajoalueen ja auton hiilidioksidipäästöjen mukaan. Taajamissa isolla autolla ajava maksaisi eniten, ja maaseudulla pikkukirppuun tyytyvä pääsisi vähemmällä – noin periaatteessa.

Uudistusesityksen peruslinjaukset ovat ehdottomasti kannatettavia. Jos ja kun autojen hinnat laskisivat, Suomen museo- ja romutusikää lähestyvä autokanta lähtisi vihdoinkin uudistumaan. Näin yhä useampi suomalainen pääsisi vihdoinkin käsiksi entistä turvallisempaan ja vähäpäästöisempään autoon.

Paljon kysymyksiä on silti ilmassa. Niistä kiperimmät liittyvät satelliittipohjaisen järjestelmän rahoitukseen ja siirtymävaiheen organisointiin.

Jos omassa autossa on jäljellä vielä vanhaa veroa, uusi kilometrivero ei oikein maistu.

Tuulilasin numeron 1/2014 pääkirjoitus.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 17.1.2014