Autot ja liikenne
Tuulilasi

Suomen akkumetallivaranto kiinnostaa maailmalla

Suomen akkumetallivaranto kiinnostaa maailmalla

Maailmanlaajuinen kilpailu sähköautojen akkujen kehittämisestä on tavoittanut jo Ruotsinkin, missä avataan uudelleen jo hylätty grafiittikaivos.
Kuvat All Over Press
Mainos

260 kilometriä Tukholmasta pohjoiseen sijaitseva Woxnan kaivos suljettiin vuonna 2001 hintojen romahdettua. Nyt kanadalainen Leading Edge Materials valmistelee kaivoksen avaamista uudelleen.

Vaikka grafiitista ei akkutuotannossa puhuta yhtä paljon kuin koboltista ja litiumista, silti sekin on oleellinen osa tuotantoprosessia.

Myös Suomi on herättänyt mielenkiintoa kaivosyhtiöiden suunnitelmissa, samoin Portugali ja Iso-Britannia. Juuri Leading Edge Materials suunnittelee louhivansa Suomesta kobolttia.

Yhtiö haluaa hyödyntää ruotsalaista grafiittia Northvoltin akkutehtaassa, mikä olisi logistisesti järkevää.

Suomi kiinnostaa muitakin. Ruotsalainen Boliden osti Kylylahden kaivoksen vuonna 2014. Suomessa on muitakin paikkoja, joista voisi louhia mm. kobolttia, kuparia ja sinkkiä. Suomessa kobolttia on eurooppalaisessa mittakaavassa hyödyntämättä poikkeuksellisen paljon.

”Meiltä löytyy jo muutamia paikkoja, ja olen varma, että lisää löytyy. Suomen akkumetallivaranto kiinnostaa tällä hetkellä maailmalla todella paljon”, sanoo Geologisen tutkimuslaitoksen johtaja Pekka Nurmi Automotive Newsille.

Julkaistu: 4.4.2018