Tuulilasi

Suomalan tuomio: Tila ei tuo tyyliä!

2


Suomalan tuomio: Tila ei tuo tyyliä!

Järkevän tilankäytön puolestapuhujia hellitään, kun Volkswagen toi markkinoille Golfista venytetyn Golf Sportsvan- mallin. Suurempi uutuusarvo on kuitenkin ladattu perinteisesti urheilullisen BMW:n uuteen 2- sarjan Active Tourer- malliin, jolla baijerilaisvalmistaja harppaa merkille kokonaan uuteen autoluokaan. Kuulostaa hienolta! Mutta näky ei täysin vastaa odotusarvoja. Auton lisätila ei aina tuo tyyliä mukanaan.
Teksti Timo Suomala
Kuvat BMW, Volkswagen

Nythän ei sitten puhuta perinteisistä puhdasverisistä tila- autoista, vaan pienen farmarin ja tila-auton ominaisuuksia mystisesti sekoittavasta, matkustamon tiloihin panostavasta autoluokasta. Periaatteessa oikein järkevää. Volkswagenilla on jo aiempaa kokokemusta aiheesta Golf Plus- mallillaan. BMW sen sijaan ottaa tässä kisassa ensi askelijaan. Active Tourerin tehtävänä on myös tarjota merkiltä uutta etuvetokulttuuria. Moottorit ovat keulalla poikittain.

Molemmat valmistajat, Volkkari erityisesti, ovat vakuuttuneita kohderyhmiensä urheiluinnosta, jos autojen nimeämispolitiikasta voi jotain päätellä; Sportsvan ja Active Tourer luovat autoista irrotettuina termeinä melko dynaamisia ja urheilullisia mielikuvia. Jeah! Nyt mennään eikä meinata!

Todellisuudessa molemmat mallit ovat lähempänä koppiolemusta kuin urheilullista ajokokemusta. Joo, joo, tiedetään. Nyt viitataan siihen ihanan vapaaseen ja sporttiseen elämäntapaan, mikä näiden menopelien käyttäjien oletetaan omaavan. Mutta silti: Urheilullisuuden painottaminen tällaisissa autoissa ei tunnu aivan aukottomalta logiikalta. Tästä pääsemme kuitenkin vielä yli.

Muotoilussa riittääkin sitten enemmän nieltävää. Ulkomitat ovat autoissa melko lähellä toisiaan, mutta pieniä eroja löytyy. Bemari on runsas yhdeksän senttiä lyhyempi. Leveys ja sisätilat määrittävä akseliväli ovat käytännössä identtiset. Volkkari on runsas kaksi senttiä korkeampi. Tavaratilassa Volkswagen (500-1520 l) ottaa BMW:stä (468-1510) pienoisen voiton. Tasaväkinen muotoilutehtävä siis.

Mutta muotojen kynäilyn lopputuloksissa on silmiin pistävät erot! VW Sportsvan toteuttaa kurinalaisesti Volkkarin nykymuotoilun ennakoitavaa, mutta selkeän rehellistä linjaa. BMW Active Tourer pyrkii myös toistamaan merkin omat muotoilun lainalaisuudet. Ja tässä kohtaa tökkii. Esimerkkinä mainittakoon vaikka Bemun 3- sarjalainen, joka yllättää edelleen päivittäin liikenneviraassa kulkiessaan onnistuneilla ja aidon dynaamisilla muodoillaan. Sama pätee 5- sarjaan, joka on kestänyt aikaa suoraselkäisesti. Uutuusmalli Active Tourerissa muotoilijat ovat pyrkineet runnomaan muotoiluraamatun käskyt sellaisenaan uuden mallin muotoihin. Lopputulos hakee ankarasti kategoriaansa. Sedanin matala keula yhdistyy tila- auton ohjaamon massaan ja kiilamaiseen olkalinjaan. Perä jää korkealle. Massan pienentämiseksi kattolinjaa laskee taaksepäin. Kokonaisuudesta ei saa kiinni millään: muna vai kana, arggh!

Kurvatessaan tilasukkulallaan uuteen autoluokkaan, tuntuu kuin baijerilaiset muotoilijat olisivat unohtaneet aiemman tietämyksensä mittasuhdemuutosten vaikutuksista auton muotoiluun. Se mikä toimii 3- sarjassa tai Z4:ssa, ei osu Active Tourerissa kohdalleen. Eniten hämää huomattavan alas valuva keula. Konepelti suorastaan pursuaa pokkauksia. Keulan ilme yrittää irvistää, muttei osaa päättä olisiko ilkeä vai sympaattinen. Orgaaninen muotokieli on muuttumassa taikinaksi. Active Toureria katsoessa tulee ikävä BMW:n muotoilun aikanaan mullistaneen Chris Banglen visioita. Nyt olisi kaivattu uudenlaiseen auton uudenlaisia näkemyksiä.

Active Tourerin kamppaillessa identiteettinsä kanssa, Golf Sportsvan osoittaa, että brändin yhtenäinen muotoilulinja voi olla myös hyvästä. Volkswagen toistelee lähes kyllästymiseen asti omia teemojaan, mutta lopputuloksessa on aina ryhtiä. Golf Sportsvan kääntää ennakkoaavistuksen kahdesta uutuus mallista päälaelleen ollemalla selvästi onnistuneempi muotoilun työnäyte. Vaikka ajokki on korkeampi ja keulan ja perän ylitykset ovat Bemaria pidemmät, tarjoaa Sportsvan terävälinjaisuudessaan selvästi puhtaamman ja kirkkaasti dynaamisemman vaikutelman. Muutama vahava horisontaali linja määrittää auton olemuksen.

Entä mitä BMW perinneosasto sanoo etuvedosta? Joku voi älähtää, mutta suurella todennäköisyydellä aimo osuus Active Tourerin ostajista on merkinvaihtajia, jotka hyppäävät kenties ensi kertaa Bemun ratin taakse. Tämä puolustaa auton etuvetoisuutta. Perhesukkulan takavetoisuus kun saattaisi aiheuttaa autoilun keskivertomassassa epäileviä kysymyksiä. Tasaisesta lattiasta eivät takapankkiläiset Active Tourerissa kuitenkaan nauti. Kardaanitunneli kummitelee siellä edelleen Xdrive- nelivetoa varten.

Bemarilta on nykyhetkestä taaksepäin katsottaessa vaikea löytää mallia, joka ei viehättäisi muotoilullaan. Kakkossarjalainen Active Tourer saattaa hyvin muuttaa tämän.

Automuotoilija Timo Suomala ruotii Tuulilasin blogissaan niin autouutuuksien kuin vanhempienkin mallien muotoilua. Oletko samaa mieltä?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 21.8.2014