Tuulilasi

Suomalaiset tuomitsevat rattisomettelun



Suomalaiset tuomitsevat rattisomettelun

Liikenneturva kysyi suomalaisilta kantaa erilaisiin liikennerikkomuksiin. Neljä viidestä piti kuljettajan ajonaikaista tekstaamista tai somettelua vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena. Liikenneturva kampanjoi koulujen alkaessa kiinnittääkseen huomiota ajonaikaisen kännykänkäytön aiheuttamiin riskeihin.
Kuvat Liikenneturva

Liikenneturvan toukokuussa 2017 toteutettu kysely kertoo, että suomalaiset pitävät ajonaikaista kännykänkäyttöä vakavana rikkomuksena. Yli puolet (54 %) vastaajista piti ajonaikaista tekstaamista tai somettelua erittäin vakavana liikennerikkomuksena ja lähes kolmasosa (29 %) vakavana.

Suhtautuminen puhelimeen puhumiseen ilman hands free -laitetta oli ymmärtäväisempää. Hieman yli puolet vastaajista piti sitä vakavana tai erittäin vakavana rikkomuksena.

”Viestin kirjoittaminen tai lukeminen sekä somettelu tai tekstaaminen vievät katseen ja ajtukset pois liikenteestä useiden sekuntien ajaksi. Sinä aikana ehtii tapahtua vaikka mitä: suojatielle kävelee koululainen, viereistä kaistaa ajava pysähtyy antamaan tietä tai valot vaihtuvat punaisiksi. Jos kuljettaja keskittyy liikenteen sijasta kaivamaan kontaktin numeroa kännykän valikosta, ei hän ennätä reagoimaan yllättäviin tilanteisiin tai tekee korjausliikkeet aivan väärään suuntaan”, kuvailee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen mahdollisten riskitilanteiden syntyä.

”Aivotutkijat puhuvat kognitiivisesta tarkkaamattomuudesta. Aivot valitsevat ykköstehtäväksi tekstarin tai somepäivityksen ilman, että kuljettaja sitä tiedostaa. Liikenteen seuraaminen jää siinä auttamatta kakkoseksi”, Heiskanen tuumii.

Jos ajoneuvo on pysähtyneenä liikennevaloihin, ei kännykän näpyttelyä koeta niin tuomittavana kuin liikkuvassa autossa. Hieman yli puolet (54 %) suomalaisista pitää tekstailua tai somettelua punaisissa liikennevaloissa vakavana tai erittäin vakavana rikkomuksena. Tällaisessakin tilanteessa on seurattava valojen vaihtumista ja sitä, että edessä oleva suojatie on varmasti tyhjä liikkeelle lähdettäessä.

”Vastauksista näkyy, että suomalaiset kyllä tiedostavat ajonaikaisen kännykänkäytön riskit ja sitä koskevat lakipykälät. Älypuhelin hallitsee arkeamme entistä kokonaisvaltaisemmin, joten sen houkutusta on vaikea sivuuttaa – edes liikenteessä”, Heiskanen pohtii.

Julkaistu: 1.8.2017