Tuulilasi

Suomalaiset autonomistajat maksumiehiksi EU:n päästötalkoissa

Suomalaiset autonomistajat maksumiehiksi EU:n päästötalkoissa

Euroopan Komissio teki tänään esityksensä tiukentuvista autojen päästörajoituksista. Myös tavalliset autoilijat ovat joutumassa osin maksajiksi ilmansaasteiden vähentämistalkoissa.
Kuvat All Over Press
Mainos

Kymmenessä EU-maassa on tällä hetkellä auton päästöihin perustuva verotus voimassa. Esityksen mukaan näissä maissa verotus tulee nousemaan, ja Suomi kuuluu juuri tähän joukkoon yhdessä Ranskan, Espanjan, Tanskan, Hollannin, Itävallan, Kroatian, Kreikan, Irlannin ja Portugalin kanssa.

”CO2-päästöjen nouseminen keskimäärin 3 g / km nostaa verotusta noin 600 miljoonalla eurolla yhteensä. Uusien mittausmenetelmien arvellaan nostavan autojen keskimäärisiä päästölukemia juuri tuon verran. Tämä summa tullaan hyvin todennäköisesti siirtämään suoraan kuluttajien maksettavaksi”, sanoo markkinatutkimuskeskus JATO:n innovaatiopalveluiden Euroopan johtaja Alessandro Paulucci Automotive Newsin mukaan.

Kaiken takana on se, että nykyisen NEDC-mittauksen tilalle tulee WLTP-mittaus, minkä kaikki uudet autot joutuvat käymään läpi. Lisäksi autojen päästöjä mitataan jatkossa myös liikenteessä, ei ainoastaan laboratoriotesteissä. Testit ovat selkeästi nykyistä tiukemmat, mikä voi JATO Dynamicsin mukaan keikauttaa eurooppalaisia automarkkinoita merkittävästi.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi 2-litraisen Volvo XC 60:n dieselmoottorin päästölukemat nousivat uudella menetelmällä peräti 6 – 16%.

Myös autotehtaille on tulossa rajujakin sakkoja, jos päästörajat ylittyvät 2019 alkaen. Nykyinen uuden auton CO2-päästötavoite on korkeintaan 130 g / km, jos autonvalmistajat eivät tähän pysty, heille saattaa langeta jopa miljardin euron sakko. Kaikki uudet autot tullaan mittaamaan uudella menetelmällä elokuun 2018 loppuun mennessä.

Julkaistu: 8.11.2017