Tuulilasi

Spontaanissa pikatestissä Ekorent: sähköauton rattiin 11 €/h

Spontaanissa pikatestissä Ekorent: sähköauton rattiin 11 €/h

Kävin 3-vuotiaan kanssa terveyskeskuksessa perjantaiaamupäivällä. Labraan pääsyä odotellessa tapoin aikaa EkoRent-sähköautonvuokrauspalvelun mobiilisovellukseen tutustumalla. Ja pitihän se autokin käydä testaamassa.
Mainos

Kirjoitin aiemmin EkoRent-palvelusta, joka pyrki laajentamaan toimintaansa Helsingissä joukkorahoituksen avulla – ja onnistui, kuten Yle jo noteerasikin. Joukkorahoituskampanjoissa joutuu joskus odottelemaan vastikettaan pitkäänkin, mutta marraskuussa päättyneen kampanjan kaksi uutta vuokrauspistettä Viikissä ja Teurastamolla ovat jo toiminnassa.

Päädyin spontaanisti pikatestaamaan EkoRentiä, kun kävin 3-vuotiaan kanssa terveyskeskuksessa viime perjantaiaamupäivällä. Labraan pääsyä odotellessa lukaisin Ylen uutisen avatuista uusista vuokrauspisteistä ja päädyin tappamaan aikaa EkoRentin mobiilisovellukseen tutustumalla.

Sovellus iPhonelle asentui ongelmitta ja palvelu kysyi nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron tekstiviestiaktivointia varten. Seuraavaksi piti valita palvelupaketti ja syöttää  luottokorttitiedot, ja sovellus oli käyttövalmis muutamassa minuutissa. Sinne saa lisätä oikein profiilikuvankin, en kyllä tajua miksi:

Tykkäsin sovelluksen käyttöliittymästä – kartalla näkyy eri vuokrauspisteiden sijainti ja vapaiden autojen määrä:

Ajelimme sitten omalla autolla Viherlaaksosta Tapiolan pisteelle, jossa oli sovelluksen mukaan kaksi autoa vapaana. Erityisen fiksu idea on, että sovelluksesta näkee autojen lataustilan: juuri palautettu auto, josta on akut ajettu aivan tyhjäksi, ei juuri lämmitä mieltä jos on tarkoitus lähteä vaikkapa naapurikaupunkiin:

Itse käyttöönotto tapahtui autoa klikkaamalla: vuokraus ja laskutus lähtee rullaamaan ja ovet aukeavat play-nappia painamalla. Kun auton haluaa lukita, se onnistuu tauko-nappulalla. Vuokraaminen päättyy stop-napista.

Valitsemassani palvelupaketissa vuokraamisen hinta on 11 euroa alkavalta tunnilta ja kuukausimaksua ei ole. Ensimmäinen tunti kestää 75 minuuttia, mikä on mukava kädenojennus. Meidän reissumme Konalan Hesburgeriin (jonne on muuten tulossa Virtapisteen pikalaturi!) kesti 77 minuuttia, joten keikan hinnaksi tuli 22 euroa. Palvelu ei missään nimessä ole kallis, mutta minuuttipohjainen hinnoittelu olisi mielestäni asiakasystävällisempi. Lisäksi se poistaisi tilanteet, jossa henkilö, jolle 11 euroa on oikeasti iso raha, päätyy kaahaamaan ehtiäkseen perille ennen seuraavan tunnin alkamista. 

Minähän en koskaan lue käyttöohjeita, mutta autoa palautettaessa tein poikkeuksen etten vahingossakaan aiheuta haittaa seuraavalle vuokraajalle. Ohjeiden mukaan auto pitää palauttaa puhtaana, onkohan tämä riittävästi:

Eiköhän, koska tuossa kunnossa se on seuraavankin vuokraajan parin kilometrin ajon jälkeen.

Uskon (enkä ole uskomuksineni yksin), että autoilun tulevaisuus on juuri tämänkaltaisissa palveluissa. Omistamisen glamour häviää ja tulevaisuudessa autoa tarvitseva voi napata käyttöönsä Nissan Leafin 11 eurolla tunti, vähän tilavahkon perheauton 20 eurolla tunti ja Teslan 50 eurolla tunti. Onhan se vähän hölmöä, että kymmenien tuhansien arvoinen kapine on käytössä vain tunnin vuorokaudessa.

Julkaistu: 14.12.2015