Tuulilasi

Skoda Kodiaq Scoutin hinnat julkaistu

Skoda Kodiaq Scoutin hinnat julkaistu

Skoda jatkaa katumaasturikampanjaansa. Skoda Kodiaq Scout -mallin maastoajo-ominaisuudet tulevat esiin auton ulkonäössä ja tekniikassa. Uusi etu- ja takaspoileri korostavat Skoda Kodiaq Scout -mallin voimakasta olemusta.
Kuvat Skoda
Mainos

Auto on 9 mm pidempi perusmalliin verrattuna. Skoda Kodiaq Scout -mallin 19-tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet antavat oman leimansa auton ulkonäköön. Uuteen nelivetoiseen Kodiaq-malliin on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria.

Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on jopa seitsemän istuinta ja oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila.

Erityiset maastoajo-ominaisuudet

Skoda Kodiaq Scout -mallin vakiovarusteisiin lukeutuvat muiden muassa Offroad-tila, joka säätää elektroniset alustajärjestelmät automaattisesti näppäimen painalluksella, huonontien paketti sisältäen pohjan ja moottorin alapuolisen suojuksen, pysäköintitutka edessä ja takana, sekä ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow), joka vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen.

Mallissa on vakiona Alcantara®-verhoillut istuimet, monitoimiohjauspyörä, jaloteräksiset poljinlevyt, LED-tunnelmavalaistus, jossa kymmenen värivaihtoehtoa, 8” Amundsen-navigointi- ja -tietoviihdejärjestelmä sekä Canton Sound System 10 kaiuttimella.

Moottorit

Tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa, joiden tehot ovat 110 – 140 kW (150 – 190 hv):

1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,1 l / 100 km, CO2-päästö 163 g/km

2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,4 l / 100 km, CO2-päästö 170 g/km 

2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 149 g/km

2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km

Neliveto

Kaikissa SkodaKodiaq Scout -malleissa on vakiona neliveto yhdistettynä DSG-vaihteistoon. Nelivedon sydän on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, toisin sanoen heti nivelakselin takapäähän. Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat erittäin nopeasti tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella. Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisesti lähes vain etupyörille.

Maastoajokelpoisuus

SkodaKodiaq Scout viihtyy erinomaisesti myös teiden ulkopuolella. Peräti 194 mm maavaran avulla se selviytyy monista vaikeista paikoista. Ylityskulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta. Kun päällystetty tie päättyy, kuljettaja voi valita Offroad-ajotilan käyttöön helposti katkaisinta painamalla. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan asianmukaisesti ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin. Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen.

Avustinjärjestelmät

Skoda Kodiaq -mallien monipuoliset avustinjärjestelmät ovat tässä autoluokassa esimerkilliset. Uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin , takaviistossa kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin . Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist (lisävaruste) sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistantin kanssa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan . Perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Myös Area View -ympäristönäkymä (lisävaruste) on erinomainen apuväline. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä. Kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.

Tietoviihde ja SkodaConnect

Skoda Kodiaq Scout -malliin on tarjolla uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Niiden kapasitiivinen kosketusnäyttö on kirkaslasityyppinen. Tietoviihteen huippua edustaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli. Skoda Kodiaq Scout -mallissa on lisäksi erityinen näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste. SkodaConnectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät oivallisesti auton nykyaikaista tietoviihdejärjestelmää. Toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai SkodaConnect -sovelluksen kautta.

Auton hinnt alkavat hiukan alle 49 000 eurosta, tarkemmat hintatiedot voit katsoa tästä linkistä.

(Lähde: Skoda)

Julkaistu: 31.10.2017