Tuulilasi

Skoda hakee lisää kasvua

1


Skoda hakee lisää kasvua

Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela kertoo, miksi Skoda myy niin hyvin.
Teksti Lauri Larmela
Kuvat Kari Kaipainen

Skodalla taisi mennä viime vuonna aika hyvin?

– Viime vuosi oli meille tosiaan oikein hyvä. Kun verrataan vuoteen 2013, uusien autojen markkinat kasvoivat 2,7 prosenttia, mutta me ylsimme peräti 15 prosentin kasvuun.

Mikä oli Skodan markkinaosuus Suomessa vuonna 2014?

– 9,1 prosenttia.

Komea luku – oliko tuo ennätys?

– Kyllä se on niin sanotun modernin ajan paras suoritus, hymähtää silmin nähden tyytyväinen Koskela.

– 1960-luvun alussa päästiin vielä isompiin prosenttilukuihin, mutta tuolloin toimittiin aivan erilaisessa ympäristössä.

Mitä löytyy numeroiden takaa, eli millä reseptillä menestys tehtiin?

– Octavian rooli on tietysti aivan ratkaiseva. Sehän oli viime vuonna Suomen myydyin yksittäinen automalli.

– Octavia pärjäsi hyvin myös yritysautona – mallin menestys ei siis lepää pelkästään omalla rahalla  ostavien suomalaisten varassa.

– Vaikka Octavia olikin meille selvä kärkimalli, myös Rapid ja Superb myivät hyvin – noin 1 100 kappaletta kumpikin.

– Octavia on toki aivan omassa luokassaan, sillä myimme niitä viime vuonna peräti 5 869 kappaletta.

– Kokonaisuutena pitää olla erittäin tyytyväinen, sillä Skoda oli viime vuonna Suomen kolmanneksi suosituin automerkki, iloitsee Koskela.

Miten Skodalla menee muualla Euroopassa – Suomen tapaisiin markkinaosuuksiin ei varmaan ylletä?

– Suomi on poikkeustapaus. Ruotsissa ja Norjassa liikutaan 4–5 prosentin tasossa.

– Tanska on leimallisesti pikkuautomaa. Siellä Citigo on hyvin suosittu, ja Skodan markkinaosuus liikkuu seitsemän prosentin tasossa.

– Saksa on hyvin vaativa markkina-alue, mutta Skoda on siellä suosituin tuontiauto 5,7 prosentin markkinaosuudella.

Uusi Fabia on juuri tullut kauppoihin. Millaisia autoja on mennyt kaupaksi?

– Nyt näyttää siltä, että kysyntä painottuu Style-varustetasoon, joka on kattavin. Sen vaihtoehtoina ovat tarjolla Active ja Ambition.

– Uudessa Fabiassa on varusteita, joita tässä luokassa ei ole totuttu näkemään, esimerkiksi itsenäisesti jarruttava etutörmäysvaroitin ja automaattiset tuulilasin pyyhkimet sekä ajovalot.

Mitä tyypillinen Fabia maksaa?

– Hinnat alkavat 15 000 euron tasosta, ja tällä hetkellä suosituimpia ovat 1.2 TSI -moottorilla varustetut Style-versiot, joiden hinnat liikkuvat 18 000–20 000 euron haarukassa.

Myös Superb on uudistumassa. Milloin se esitellään ja milloin myynti alkaa Suomessa?

– Auto tulee viralliseen ensi-iltaansa Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

– Alamme tehdä kauppaa kesän korvalla, mutta autoja saadaan asiakkaille vasta syksyn alussa.

Millainen auto uusi Superb on?

– Skodan pääjohtaja Winfried Wahland on luonnehtinut Superbia autoksi, joka hyppää samalla kertaa kaksi sukupolvea eteenpäin.

Autosta on julkaistu piirroshahmotelmia. Millaisia muotoja saamme nähdä Genevessä?

– Uuden Superbin designissä on paljon samoja elementtejä kuin viime vuonna esitellyssä Vision C Concept -tutkielmassa.

– Meillä on suuret odotukset Superbin suhteen, varsinkin yritysautopuolella, toteaa Koskela.

Mitä Skodan jälleenmyyjäkenttään kuuluu?

– Meillä on juuri menossa iso projekti, jossa Skodan merkki-identifikaatiota myymälöissä vahvistetaan, kertoo Koskela.

– Tämä konkreettinen myymälätiloihin liittyvä työ on oikeastaan vielä aika helppoa, mutta todelliset haasteet ovat asiakastyössä: meidän täytyy pystyä tunnistamaan asiakkaidemme tarpeet ja tarjota juuri sellaista palvelua, jota he toivovat saavansa.

– Tyypillisesti nykypäivän asiakas on netissä suunnitellut autonsa lähes valmiiksi ja siten haastaa myyjän tiedoillaan. Tällöin myyjän ammattitaidon pitää olla huippua.

Miten tästä eteenpäin – tänä vuonna ja tulevaisuudessa?

– Haemme kasvua, mutta sen pitää olla orgaanista eikä mitään temppuilua.

– Tuotteemme ovat niin päteviä, että kasvuun on hyvät mahdollisuudet. Samalla pitää kuitenkin muistaa, että pelkkä tuote ei riitä.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 2/2015.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Julkaistu: 23.2.2015