Tuulilasi

Siirtyvätkö autokaupat ostoskeskuksiin?

Siirtyvätkö autokaupat ostoskeskuksiin?

Autoalan Keskusliiton tänään Finlandia-talolla järjestämässä AKL Summit & Expo 2017 - autokaupan suurtapahtumassa luotiin konkreettisia ratkaisuja autoalan yritysten liiketoiminnan kehittämiseksi ja edistämiseksi teemalla ”Huominen tehdään tänään”.
Kuvat All Over Press
Mainos

Neljättä kertaa järjestetyssä tapahtumassa kurkistettiin autoalan tulevaisuuden muutoksiin. Tapahtuman avasi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Keynote-esityksissä, klinikoissa ja tämän vuoden uutuutena Summit Areenalla pureuduttiin liikenteen tulevaisuuden näkymiin ja autokaupan toimintaympäristön muutoksiin, autoalan johtamisen haasteisiin ja tulevaisuuden osaamisen vaatimuksiin. Digitalisaatio mullistaa tulevaisuudessa erityisesti autoalan palveluketjuja, kun esimerkiksi 3d-tulostus yleistyy autoteollisuudessa uudenlaisena palvelumuotoilun ratkaisuna.

Yhdysvaltalainen autoalan huippuasiantuntija Glenn Mercer luotasi esityksessään suuria autoalan muutoksia ja niiden vaikutuksia autokauppaan – pitkän aikavälin muutokset näkyvät muun muassa kannattavuuden kehityksessä, autokaupan omistusrakenteiden muutoksissa, sähköautojen yleistymisenä, liikennepalvelujen kehittymisenä sekä autonomisten autojen yleistymisenä.

”Alalla tapahtuu paljon muutoksia jo vuoteen 2025 mennessä, mutta muutosten luonne on enemmän evoluutiota kuin revoluutiota”, arvioi Mercer seuraavan 10 vuoden kehitystä.

Rockarin perustaja Simon Dixon on kehittänyt kokemuksensa ja visionsa mukaisesti ”autonostofoorumin” digitaalisia innovaatioita kehittämällä ja siirtämällä perinteinen autojen kivijalkakauppa ostoskeskuksiin. Rockar on nopeasti kasvanut Britannian kolmanneksi suurimmaksi autoliikkeeksi.

Päivän päätöspuheenvuoron pitää Susie Wolff, joka teki vuonna 2014 historiaa ollessaan ensimmäinen Britannian Grand Prix -osakilpailuun osallistunut nainen 22 vuoteen. Wolff toimi myös Williams-tallin F1-testikuskina vuonna 2015. Hän on käynnistänyt Dare to Be Different -hankkeen, jolla pyritään innostamaan myös naisia mukaan perinteisille miesten hallitsemille toimialoille.

AKL Summit & Expo kokosi paikalle yli 700 autokaupan yritysten ja lukuisten sidosryhmien päättäjää ja edustajaa. Tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Continental Rengas, Grano Diesel, LähiTapiola, Saint-Gobain ja Santander Consumer Finance.

Julkaistu: 21.11.2017