Tuulilasi

Siemensillä vallankumouksellinen sähkösuunnitelma moottoriteille



Siemensillä vallankumouksellinen sähkösuunnitelma moottoriteille

Siemens testaa jo täyttä päätä eHighway nimeä kantavaa projektia, missä esimerkiksi rekka-autoja voisi ladata sähköisesti yläpuolella kulkevien virroittimien avulla.
Kuvat Siemens

Siemens on jo rakentanut kahden kilometrin mittaisen testijärjestelmän ja testannut sen toimivuutta. Nyt suunnitelma on kuitenkin laajenemassa entisestään.

Siemensin projektia rahoittaa saksan valtio ja muutamat osavaltiot. Latausjärjestelmä on tarkoitus rakentaa A5-moottoritielle ja sen pituus on aluksi 10 kilometriä. Auton katolla oleva järjestelmä ottaisi ajon aikana sähkövirtaa yläpuolella kulkevista kaapeleista samalla, kun se voisi edetä edelleen korkeintaan 90 km/h.

”Olemme nyt testaamassa onnistuuko sähkönlataus yläpuolelta ajon aikana moottoriteillä. Uskon, että tästä tulee iso asia kuljetusyrityksille ja niiden imagolle, lisäksi se todistaa, että Frankfurtin ubaanilla alueellakin voidaan käytännöllisesti tuottaa kulkuvälineisiin ympäristöystävällistä energiaa”, sanoo hankkeen yhteistyökumppanin Hessen Mobilen johtaja Gerd Riegelhuth.

Yksi ongelma asiassa on se, että ainakaan vielä kuljetuskaluston sähköistämistä ei ole nähty kannattavaksi ratkaisuksi. Autoilla ajetaan päivittäin erittäin pitkiä matkoja, eikä nykyinen akkutekniikka tue asiaa.

Lisäksi rekkojen lastien paino tulee varmasti vaikuttamaan paljonkin siihen mahdolliseen kilometrimäärään, mitä niillä ehkä voisi ajaa sähköisesti. Samanlaista systeemiä suunnitellaan joka tapauksessa jo Ruotsissa ja Yhdysvalloissa.

Siemensin mukaan systeemillä voitaisiin säästää 20 000 euroa polttoainekustannuksissa, kun 40-tonnin rekka ajaa 100 000 kilometriä eHighwaylla. Jos 30 % Saksan rekkaliikenteessä muuttuisi sähköiseksi, se vähentäisi Siemensin mukaan hiilidioksidipäästöjä 6 miljoonaa tonnia.

eHighway-projektia testataan seuraavien kahden vuoden aikana.

Julkaistu: 14.8.2017