Tuulilasi

Sergio Marchionne: "FCA tuplaa voittonsa Jeepin avulla"



Sergio Marchionne: "FCA tuplaa voittonsa Jeepin avulla"

Fiat Chrysler Automobilesin pääjohtaja Sergio Marchionne sanoo, että FCA pystyy tuplaamaan voittonsa viidessä vuodessa hyväksikäyttämällä Jeepin brändin vahvan potentiaalin.
Kuvat All Over Press

Marchionne itse jää eläkkeelle vuoden 2019 alussa, joten Jeepin suosiosta pääsee nauttimaan hänen seuraajansa. 15 vuotta Fiatilla ollut Marchionne on kääntänyt lähes konkurssikypsän yrityksen eurooppalaisesta automerkistä globaaliksi isoksi peluriksi. Hänen aikanaan FCA osti Chryslerin, mikä toi mukanaan myös Jeepin, Alfa Romeon ja Maseratin brändit.  

Marchionne on pumpannut hengen FCA:han mm. karsimalla ylimääräisiä kuluja ja siirtämällä painopisteen epäsuosituista sedaneista SUV-autoihin. Hänen uusin kasvustrategiansa nojaa vahvasti Jeepin globaaliin kasvuun.

“En keksi yhtään syytä, miksi Jeep ei voisi vallata 20 % SUV:ien markkinoista. Olemme päässeet vasta raaputtamaan hieman pintaa”, Marchionne sanoo Automotive Newsille.

20 % tarkoittaisi peräti viiden miljoonan SUV:n vuosimyyntiä.

”Jos tavoite toteutuu, kannattavuutemme nousee aivan uusiin lukemiin ja voittomme tuplaantuu vuoteen 2022 mennessä. Lisäksi meitä auttaa presidentti Donald Trumpin verohuojennukset Yhdysvalloissa”, Marchionne muistuttaa.

65-vuotiaan Marchionnen seuraajalla on myös spekuloitu paljon. Hyvin todennäköisesti uusi pääjohtaja tulee oman talon sisältä. Ykköskandidaattina pidetään talousjohtaja Richard Palmeria, muita kärkiehdokkaita ovat Jeepin johtaja Mike Manley ja Fiatin Euroopan johtaja Alfredo Altavilla.

Julkaistu: 15.1.2018