Tuulilasi

Selvitys autoalalta: USA:n ja EU:n päällekkäiset turvallisuusvaatimukset tuovat miljarditappiot



Selvitys autoalalta: USA:n ja EU:n päällekkäiset turvallisuusvaatimukset tuovat miljarditappiot

Autoalan tutkimuskeskuksen tekevä tutkimus paljastaa, että EU:n ja Yhdysvaltojen eriävä sääntely turvavarusteissa tuo autonvalmistajalle vuodessa noin 1,4–2 miljardin euron tappiot.
Teksti Max Lange
Kuvat Center for Automotive Research

Monet isot autonvalmistajat tarjoavat samoja automalleja sekä Euroopan että Yhdysvaltojen markkinoilla. Kumpikin markkina-alue vaatii auton turvavarusteilta hieman eri asioita keskenään, joten Euroopassa myytävä auto ei täytä kaikkia Yhdysvaltojen pykäliä.

Nyt autonvalmistajat haluaisivat yhdistää sekä EU:n että Yhdysvaltojen sääntelyn, jotta autojen kehittämis- ja valmistuskulut tippuisivat huomattavasti nykyisestä. Asiaa ajaa erityisesti Autonvalmistajien allianssi, joka edustaa kolmea isoa yhdysvaltalaista autonvalmistajaa sekä lukuisia eurooppalaisia merkkejä.

Yhtenä esimerkkinä Yhdysvaltojen ja EU:n sääntöpykäläeroista voidaan pitää turvatyynyjä, jotka ovat isommat Yhdysvalloissa kuin Euroopassa. Pohjois-Amerikassa törmäystestit suoritetaan ilman turvavöitä, kun taas Euroopassa turvavyö on aina oletuksena päällä, kertoo Automotive News Europe.

Autonvalmistajien mukaan päällekkäinen sääntely on turhaa, koska molemmilla alueilla pyritään samankaltaiseen turvallisuustasoon. Tavoitteena olisi, että EU:ssa hyväksytty auto toimisi sellaisenaan myös Yhdysvaltojen markkinoilla ja päinvastoin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 14.7.2016