Apu

Selkokieliset uutiset antavat tietoa maailman tapahtumista: Suomessa selkokieltä tarvitsee jopa 750 000 ihmistä

Selkokieliset uutiset antavat tietoa maailman tapahtumista: Suomessa selkokieltä tarvitsee jopa 750 000 ihmistä
Ihmiset kaikkialla maailmassa tarvitsevat tällä hetkellä tietoa koronaviruksesta. On kuitenkin monia ihmisiä, joiden on vaikea ymmärtää tavallisia uutisia. He tarvitsevat uutisia selkokielellä. Selkokeskus arvioi, että Suomessa jopa 750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä.
Julkaistu: 9.4.2020
Selkokieli on kieltä, jota on helppo lukea ja ymmärtää. Suomessa selkokielisiä uutisia tekevät Yleisradio eli Yle ja Selkosanomat.
Ylen Selkouutiset ilmestyvät internetissä, radiossa ja televisiossa. Selkosanomat ilmestyy paperilehtenä ja verkkolehtenä.
Uutisia tehdään myös selkoruotsiksi.
Selkokeskus arvioi, että Suomessa jopa 750 000 ihmisistä tarvitsee selkokieltä.
Heitä voivat olla esimerkiksi kehitysvammaiset henkilöt, maahanmuuttajat, vanhukset, muistisairaat ja henkilöt, joilla on oppimisvaikeuksia.

Koronavirus lisää tarvetta tietoon

Selkosanomien verkkolehteen tehdään juttuja koronaviruksesta joka päivä. Selkosanomien päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo, että Selkosanomien verkkolehteä luetaan nyt vielä enemmän kuin aiemmin.
Myös Ylen Selkouutisten toimittaja Pälvi Tammi kertoo, että koronaviruksen takia kiire on kova.
– Suositukset ja määräykset koskevat kaikkia, jotka asuvat Suomessa. On tärkeää saada uudet uutiset ajoissa myös selkokielellä, Pälvi Tammi kertoo.
Kiirettä lisää se, että työntekijöitä on vähän. Esimerkiksi Ylen Selkouutisissa on töissä vain yksi työntekijä kerrallaan.

Talous ja politiikka ovat vaikeita aiheita

Selkosanomien Petri Kiutun mukaan joistakin aiheista on vaikeampaa kirjoittaa selkokielellä kuin toisista.
– Vaikeita aiheita ovat esimerkiksi historia, talous ja politiikka. Ja viranomaisten kieli on usein vaikeaa kaikille, Kiuttu nauraa.
Ylen Selkouutisten Pälvi Tammi on samaa mieltä.
– Talouden ja politiikan vaikeat sanat vaativat paljon selittämistä. Myös uusien ilmiöiden sanat ovat vaikeita, koska ne kehittyvät niin nopeasti, Tammi sanoo.
Pälvi Tammi kertoo, että joskus on pakko käyttää vaikeita sanoja, esimerkiksi maahanmuuttovirasto tai perustuslakivaliokunta. Silloin vaikeat sanat täytyy selittää.

Kaikilla on oikeus tietoon

Pälvi Tammi kertoo, että selkokielen kirjoittaminen vaatii tarkkuutta ja paljon tietoa aiheesta.
– Keskustelen vaikeista aiheista muiden toimittajien kanssa. Varmistan, voiko asian varmasti sanoa näin.
– Kirjoitamme kuitenkin kaikista aiheista, myös vaikeista. Selkouutisten pitää käsitellä niitä uutisia, joita muutkin käsittelevät tai joista kaikki puhuvat, Tammi sanoo.
Tämä juttu on selkosuomea. Sen muokkasivat selkokielelle alkuperäisestä tekstistä Kaisa Kaatra ja Raisa Rintamäki Selkokeskuksesta.

Tietoa selkokielestä ja selkokielisiä uutisia:

  • Selkokeskus
  • Selkosanomat
  • Ylen selkouutiset: TV-lähetys arkisin klo 16.40, paitsi kyselytuntitorstaisin klo 15.40. Radiolähetys joka päivä korona-aikana 21.05, normaalisti klo 21 uutisten ja urheilun jälkeen.
Kommentoi »