Tuulilasi

Seatilta uudet kaasuversiot Ibizaan ja Aronaan


SEAT Ibiza ja Arona -mallistot täydentyivät ympäristöystävällisillä kaasuversioilla. SEAT Ibiza ja Arona 1,0 TGI ovat käyttökustannuksiltaan edullisempia ja ympäristöystävällisempiä kuin vastaavat diesel- tai bensiinimoottorilla varustetut mallit tai ei-ladattavat hybridit.
Kuvat Seat

Uudistuneet kaasumallit SEAT Ibiza TGI ja Arona TGI valmistetaan Martorellin tehtaalla MQB A0 -alustarakenteeseen.

Uusi 1,0 TGI -moottori

Uudet SEAT Ibiza ja Arona on varustettu kolmesylinterisellä, 12-venttiilisellä 1,0 TGI-moottorilla ja kuusivaihteisella manuaalisella vaihteistolla. Uudet SEAT Ibiza ja Arona 1,0 TGI tarjoavat 66 kW (90 hv) tehoa. Moottorin maksimiteho 90 hv on käytössä 4500–5800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1900–3500 kierrosnopeudella. Ibiza 1,0 TGI:n huippunopeus on 180 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h 12,1 sekunnissa. Arona 1,0 TGI:n huippunopeus on 172 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 12,8 sekunnissa.

Keskimääräinen polttoaineen kulutus maa-/biokaasulla on Ibizassa 5,8–6,3 m3 (3,8–4,1 kg/100 km) ja Aronassa 5,8–6,5 m3 (3,8–4,2 kg/100 km), jolloin CO2-päästöt ovat välillä 106–115 g/km.

Ibizan ja Aronan TGI-versio on varustettu neljällä polttoainesäiliöllä, joista kolme on maa-/biokaasusäiliöitä (13,8 kg) ja neljäs 9 litran bensiinisäiliö. Ne tarjoavat maa-/biokaasulla toimintamatkaa noin 400 km ja bensiinillä lisäksi noin 160 km, kokonaistoimintamatkan ollessa noin 560 kilometriä.

Täysin 1,0 TSI -bensiiniversiota vastaavan varustelun lisäksi uudessa TGI:ssä on myös kaikki maa-/biokaasukäyttöön tarvittavat komponentit, kuten esimerkiksi kaasusäiliöt, kaasun täyttöaukko bensiinitankin täyttöaukon vieressä, kaasun lämpötila- ja paineanturit sekä paineensäädin ja kaasunsyöttöjärjestelmä.

Moottoriin on lisätty erityiset kromi-nikkelipäällysteiset männät, jotka on sovitettu kaasukäyttöön. Venttiili-istukat on vahvistettu kulutuskestävyyden parantamiseksi, imuventtiilien avautumista on parannettu kaasun kierron tehostamiseksi palotilassa ja kevyempi turboahdin parantaa moottorin vastetta. Lisäksi kojelaudasta löytyvät erilliset polttoainemittarit molemmille säiliöille. Lisäksi 1,0 TGI:n turboahdin painaa vähemmän, joten turbiini vaikuttaa välittömästi moottorin vasteen kasvattamiseen.

Molemmat TGI-mallit käyttävät kaasua pääasiallisena polttoaineena, ja bensiini vaihtuu polttoaineeksi vasta kaasutankin tyhjennyttyä. Jäähdytysnesteen lämpötilan laskiessa alle -10 asteeseen moottori käynnistetään bensiinillä ja kaasusuuttimet lämmitetään ennen kaasujärjestelmän automaattista aktivointia. Polttoaineen vaihto tapahtuu automaattisesti eikä kuljettaja huomaa eroa ajoneuvon suorituskyvyssä tai dynamiikassa – kulloinkin käytössä olevasta polttoaineesta kertoo vain mittariston merkkivalo. Näin ajatellen TGI:ssä yhdistyy kaksi erilaista ajoneuvoa, mahdollistaen kestävän ja taloudellisen liikkumisen maa-/biokaasulla sekä käytön tavanomaisena bensiiniautona kaasun loppuessa.

Varustelutasoina Style, Xcellence ja FR

Uudet TGI-mallit ovat saatavissa kolmessa eri varustelutasossa: Style, Xcellence ja FR. Vakiovarusteet ovat samat kuin tavallisessa polttomoottoriversiossakin, pois lukien FR-varustelutason SEAT Drive Profile -ajoprofiilin valinta ja Ibiza TGI:ssä FR-varustelutason urheilullinen alusta. Vetokoukku ei ole puolestaan saatavilla mihinkään varustelutasoon. Kaasusäiliöt vaikuttavat luonnollisesti tavaratilaan ja tilavuudet ovat seuraavat: Ibiza TGI 262 litraa (tavallisesti 355 l) ja Arona TGI 282 litraa (tavallisesti 400 l).

SEAT Ibiza TGI:n ja Arona TGI:n vakiovarusteisiin kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, väsymyksen tunnistusjärjestelmä, led-päiväajovalot, peruutustutka takana ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä. Aronan Xcellence- ja FR-varustelutasojen Navi System -audio- ja navigointijärjestelmä 8-tuuman kosketusnäytöllä näyttää mm. polttoaineen kulutustiedot sekä tiedot ajetusta matkasta polttoaineen mukaan. Näyttö kertoo myös tietoja kaasun kulutuksesta, jäljellä olevasta ajomatkasta molemmilla polttoaineilla sekä mahdollisista kaasujärjestelmän toimintahäiriöistä.

SEAT Ibiza TGI:n hinnat alkavat 17 607,72 eurosta (SEAT Ibiza 1,0 TGI Style, manuaalivaihteisto) ja SEAT Arona TGI:n hinnat puolestaan 20 769,21 eurosta (SEAT Arona 1,0 TGI Style, manuaalivaihteisto).

Julkaistu: 11.3.2019