Tuulilasi

SEAT Leon saatavana nyt uudella 1,5 TGI Evo -kaasumoottorilla

4

SEAT tarjoaa suosittuun Leoniin nyt 1,5 litraisen TGI Evo -kaasumoottorin. Autoon integroidut kolme kaasusäiliötä kasvattavat toimintamatkaa kaasulla.
Kuvat Seat

Martorellissa valmistettu uusi SEAT Leon TGI Evo jatkaa Leon TGI:n ja Leon ST TGI:n viitoittamalla tiellä, uuden teknologian ansiosta se on entistäkin varteenotettavampi vaihtoehto ja edistää kaasukäyttöisten ajoneuvojen yleistymistä. Miin, Ibizan ja juuri julkistetun Aronan TGI-versioiden ansiosta SEAT on kaasuautojen kehityksen ytimessä ja aiemmat mallit saavat nyt seurakseen Leon TGI Evo ja Leon ST TGI Evo -mallit.

SEAT Leon TGI Evon 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu suorasuihkutusmoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Moottorin komponentteja on lisäksi muokattu paremmin kaasukäyttöön soveltuviksi. Kromi-nikkelipäällysteisisissä männissä käytetään uudenlaisia kaasumoottorille tarkoitettuja männänrenkaita, venttiili-istukat on vahvistettu kulutuskestävyyden lisäämiseksi ja venttiilien avautumista on lisätty kaasun kierron tehostamiseksi palotilassa.

Leon TGI Evo 1,5-litrainen moottori tuottaa 131 hv tehoa 5000 kierrosnopeudella, mikä on 21 hv enemmän kuin 1,4-litrainen edeltäjänsä. Vääntömomentti on 200 Nm, ja käytössä laajalla alueella 1400 ja 4000 kierroksen välillä. Vaihteistovaihtoehdot ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja seitsenvaihteinen automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä.

Kuten muutkin SEATin maa-/biokaasua käyttävät ajoneuvot, myös Leon TGI Evo käyttää polttoaineena bensiiniä vasta kaasusäiliöiden tyhjennyttyä. Uuden SEAT Leon TGI Evo:n kolmesta kaasusäiliöstä kaksi on kevyttä hiilikuitukomposiittia. Leon TGI Evon kaasukapasiteetti on 17,7 kg ja kaasulla se tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan. Mikäli maa-/biokaasu loppuu, polttoaineeksi vaihtuu automaattisesti bensiini, joka riittää vielä 150 kilometrin lisämatkalle (polttoainesäiliön kapasiteetti 9 litraa). Kokonaistoimintamatka on näin ollen noin 650 kilometriä.

Leon TGI Evo on puhtaampi vaihtoehto ja se tarjoaa myös parempaa vastinetta rahalle, koska kaasulla on muita polttoaineita parempi hyötysuhde: yksi kilo paineistettua maakaasua vastaa energiasisällöltään kahta litraa nestekaasua – 1,3 litraa dieseliä tai 1,5 litraa bensiiniä.

SEAT on sitoutunut kaasun käyttöön, sillä se on jo käytössä oleva teknologia, jota voidaan tarjota laajalti asiakkaille. SEATilla on eurooppalaisista merkeistä kattavin kaasuautomallisto, jonka avulla voidaan vähentää hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä sekä tuoda diesel- ja bensiiniautoihin verrattuna säästöjä mm. polttoainekustannuksissa sekä nopeuttamalla tankkauksia. 

Leon TGI Evo täydentää SEATin kattavaa kaasuautomallistoa, joka vähentää päästöjä, ympäristövaikutuksia ja käyttökustannuksia, yhdistäen samalla edistyksellisen teknologian, ajettavuuden ja tyylin. SEAT Leon TGI Evo on saatavana Style-varustelutason lisäksi ensimmäistä kertaa myös FR- ja Xcellence-varustelutasoilla.

SEAT Leon TGI Evon hinnat alkavat 21 946,34 eurosta (SEAT Leon 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto) ja SEAT Leon ST TGI Evon hinnat puolestaan 23 203,66 eurosta (SEAT Leon ST 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto).

Julkaistu: 28.1.2019