Tuulilasi

Seat kehittää maa-/biokaasuteknologiaa Volkswagen-konsernille

Seat kehittää maa-/biokaasuteknologiaa Volkswagen-konsernille

Kaasuteknologian kehittäminen on esimerkki Espanjan teollisuuden taidosta kehittää ja sopeutua kaupunkiliikenteen ja uusien energiamuotojen haasteisiin, sanoi huhtikuussa Madridissa kaasuliikenteen GASNAM-kongressin avannut Seatin toimitusjohtaja Luca de Meo.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Seat Press
Mainos

”Maa-/biokaasu tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia sekä autoteollisuudelle että kaasuteollisuudelle”, de Meo vakuutti.

Seatista tulee koko Volkswagen-konsernin kaasustrategian referenssi. Seat tulee kehittämään kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille yli tuhat henkeä työllistävässä teknologiakeskuksessa.

”Haluamme, että tätä teknologia kehitetään juuri Espanjassa: haluamme olla alan pioneereja ja olemme vakuuttuneita, että tavoite saavutetaan. Kaasu on kestävä ja kannattava vaihtoehto sekä perinteisille polttoaineille että täyssähköautoille.”

De Meo huomautti myös, että asiakkaat haluavat pitkän toimintamatkan ja mahdollisuuden tankata nopeasti paikasta riippumatta. Lyhyesti sanottuna he haluavat tankkauksen olevan helppoa ja taloudellista.

”Maa-/biokaasutekniikan etuna on se, että se on jo olemassa, eli siihen ei tarvita enää suuria investointeja ja sitä on laajalti saatavilla. Kaasun tärkeimmät edut ovat nopea ja siisti tankkaus sekä edulliset, diesel- ja bensiiniautojen tasoiset kustannukset. Tästä syystä maa-/biokaasu ei ole vain välivaiheen teknologia, vaan todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto”, Luca de Meo korosti.

”Kaasuajoneuvoissa on tupla-EKO-etu: ne ovat sekä EKOlogisia että EKOnomisia, koska maapallolla on riittävästi kaasuvarantoja sadoiksi vuosiksi. Kaasukäyttöisten henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen ei tarvitse odottaa uuden teknologian kehittymistä; ne ovat luotettavia, turvallisia, poikkeuksellisen kustannustehokkaita, mukavia ja erittäin käytännöllisiä. Niillä on pidempi toimintamatka kuin muilla vaihtoehdoilla ja ne sopeutuvat muita teknologioita paremmin eri ympäristöihin, sekä kaupunkiliikenteeseen että pidempiin matkoihin”, de Meo sanoi.

SEATin toimitusjohtaja korosti tarvetta kilpailijoiden, teknologian kehittäjien ja muiden alan toimijoiden yhteistyölle.

”Meidän on työskenneltävä ekosysteemin luomiseksi, jotta maa-/biokaasusta tulee vaihtoehto sähköistämiselle. On erittäin tärkeää, että tankkausasemiin investoidaan, koska teknologiasta ja markkinoista ei ole mitään hyötyä ilman asiakkaiden tarpeisiin vastaavaa asianmukaista infrastruktuuria”, de Meo sanoi.

Esimerkiksi Espanjassa SEAT työskentelee useiden yhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteenaan saada maahan 300 kaasuasemaa vuoteen 2020 mennessä.

Julkaistu: 31.5.2018