Tuulilasi

Seat haluaa haastaa Alfa Romeon: ”Nuoriso ei edes tiedä, mikä Alfa Romeo on”

Seat haluaa haastaa Alfa Romeon: ”Nuoriso ei edes tiedä, mikä Alfa Romeo on”

Volkswagen Groupilla uskotaan, että sen satsaukset Seatin virkistämiseksi tekevät brändistä hyvinkin FCA:n Alfa Romeon kovan haastajan.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Seat
Mainos

Entisen johtajan Ferdinand Piechin johdolla VW Group yritti vuosia nostaa Seatia Alfa Romeon haastajaksi, mutta ei onnistunut. Espanjalaisbrändin vetovoima ja fanipohja Alfaan verrattuna ei vain riittänyt. VW Groupin uusi pääjohtaja Herbert Diess uskoo, että nyt Seat tulee houkuttelemaan etenkin nuorempia asiakkaita, jotka eivät edes muista Alfa Romeon loiston päiviä.

”Seatilla on nyt kaikki mahdollisuudet, se on nuorekas, sporttinen, tunteikas ja haluttu”, Diess maalailee.

”Seatilla on nyt selkeästi parempi valikoima autoja kuin pari vuotta sitten, lisäksi sillä on hyvin nuorekas asiakaskunta. Uskon, että Seatilla on erittäin paljon potentiaalia. Nuoret tuntevat tänä päivänä Seatin paremmin kuin Alfa Romeon, minun ikäluokassani on toki toisin. Jos kysyt 25-35-vuotiailta, he eivät oikein edes tiedä, mikä on Alfa Romeo.”

Diess on uudelleenjärjestellyt VW Groupin brändiportfoliota, missä Seat on nyt selkeästi urheilullisempi vaihtoehto verrattuna vaikkapa Skodaan tai VW:n perusmallistoon. Diessin tavoitteena on minimoida näiden kolmen brändin keskinäinen kilpailu.

Seatin pääjohtaja Luca de Meo oli kaksi vuotta Alfan johtajana, nyt hän on tehnyt Seat Cuprasta erillisen suorituskykyisen brändin.

Seat on myös laajentanut mallistoaan suosittujen SUV:ien ja crossoverin suuntaan; nyt myynnissä ovat kompakti crossover Ateca ja vähän pienempi Arona, loppuvuodesta tulee vielä iso SUV Tarraco.

Julkaistu: 9.8.2018