
Taas se kolkuttelee ovelle ja yllättää autoilijoita ympäri Suomea – talvi siis. Ja Goodyearin tuoreen tutkimuksen mukaan liukkaus hermostuttaa, ellei jopa pelota yllättävän monia.Harjoittelun puutetta, sanomme me. Talvea ei kannata pelätä, siitä kannattaa nauttia. Tosin nykyautoilla hupi on tehty lähes mahdottomaksi, kun avustavia järjestelmiä on niin paljon, ja kässärikin on sähköinen.
Jäärata on oivallinen paikka harjoitella, ja niitä kaikkia ei ole onneksi onnistuttu tappamaan. Mielestämme lisää kaivattaisiin silti, jotteivat nuoret joutuisi harjoittelemaan isojen markettien tai vastaavien parkkipaikoilla. Riskit haavereihin olisivat näin myös paremmin hallittavissa. Ajovirheen johdosta syvälle penkkaan uppoaminen käy myös kuntoilusta, nykynuorten kunto kun on kuulemma rapautumaan päin.
Ennen takavetoisten aikaan hienoja talviautoja piisasi pilvin pimein, nykyään raavitaan menemään joko edestä tai kaikkien pyörien vetämänä. Yllä olevan kolmikon lisäksi mielestämme oivia talviautoja ovat myös W202-Mersu ja DX-Corolla.
Myös Suomessa ajetaan vielä kilpaa jääradoilla, mutta aikoinaan lajin suosio oli selvästi suurempaa. Ja aika moni lentävä suomalainen on tahkonnut aikoinaan enemmän kuin riittävästi jäärataa, mistä on löydetty auton käsittelytaidot.Ja jos ette sitä tienneet, Munkkiniemen edustalla Laajalahdella Helsingin ja Espoon välissä ajettiin vuosikymmeniä jääratakisoja tuhansien ihmisten hurratessa menoa. Ensimmäistä kertaa Munkkiniemen jääradalla ajettiin kilpaa helmikuun lopulla vuonna 1927. Järjestäjänä toimi Suomen Automobiili Klubi.