Apu

Valokuvataiteilija Sanna Kannisto tekee vähäpätöisinä pidetyistä lajeista tähtiä – katso upeat kuvat

Valokuvataiteilija Sanna Kannisto tekee vähäpätöisinä pidetyistä lajeista tähtiä – katso upeat kuvat
Valokuvataiteilija Sanna Kannisto haluaa nostaa esiin pieniä ja vähäpätöisinä pidettyjä lajeja.
Julkaistu: 18.4.2022

Kaikki alkoi halusta kuvata pientä eläintä läheltä. Muotokuvamaisesti. Sitä varten tarvittiin tila, jossa on puhdas tausta. Studio. Syntyi ainutlaatuinen tapa tehdä valokuvataidetta.

Sanna Kannisto on huomannut, että myös linnut tarkkailevat ihmistä hyvin kiinteästi.

Sanna Kannisto on kulkenut parikymmentä vuotta eri puolilla maailmaa biologisilla tutkimusasemilla ja työskennellyt ammattibiologien kanssa. Hänen valokuvansa syntyvät usein tutkimuksen tai vaikkapa lintujen rengastamisen yhteydessä.

Luscinia svecica, 2019 (sinirinta)

Kannisto rakentaa tutkimusaseman luontoon pienen kenttästudion, johon tutkimusta varten kiinniotettu eläin voidaan päästää liikkumaan. Salamat ovat valmiiksi päällä ja kamera kohdistettuna. Sitten odotetaan, että eläin asettuu kuvaan. Kuvaus on ohi viidessätoista minuutissa.

Levähdyspaikka, 2017 (punarinta)

Suomalaisia lintuja Kannisto on kuvannut usein Hangon lintuasemalla.

– Olen asetellut studioon oksia sopiviin paikkoihin. Siellä on kuvaus­oksa ja myös muita levähdyspaikkoja. Aluksi vain katselen, miten lintu käyttäytyy. Arat yksilöt vapautan heti. Yleensä linnut ovat todella aktiivisia. Ne ovat uteliaita ja älykkäitä.

Sanna Kanniston ainutlaatuisissa kuvissa lintu saa etsiä paikkansa studiosta. Kuvaamisen jälkeen lintu pääsee vapaaksi.
Kuurupiiloa, 2019 (mustapääkerttu)

Lähes kaikki Kanniston kuvaamista lintulajeista ovat rauhoitettuja ja niiden käsittely on luvanvaraista. Siksi hänellä on ELY-keskuksen poikkeuslupa.

– Kuvatessa näen, miten lintu tarkkailee ihmistä. Ihminen mieltää joskus itsensä tarkkailijaksi ja luonnon passiiviseksi kohteeksi, mutta kyllä linnut katsovat minua hyvin tarkkaavaisesti. Linnun katse on arvoituksellinen, enkä voi tietää, mitä lintu ajattelee katsoessaan minua.

Carpodacus erythrinus, 2019 (punavarpunen)

Lintujen lisäksi Kannisto on kuvannut hyönteisiä, liskoja, käärmeitä, sammakoita ja lepakoita. Hän on viettänyt pitkä aikoja sademetsissä muun muassa Perussa, Brasiliassa, Ranskan Guayanassa ja Costa Ricassa.

Hän ei ole kuitenkaan ajatellut ryhtyä houkuttelemaan studioonsa sademetsän isompia eläimiä, kuten vaikkapa mustapanttereita.

Parus major, 2019 (talitiainen)

– Minulle on tärkeää nostaa valokeilaan pieniä lajeja. Sellaisia, joita pidetään jopa vähäpätöisinä. Teen niistä suuria vedoksia. Suurikokoiset teokset ovat arvostuksenosoituksia pienikokoisille lajeille.

Tuulet puhaltavat etelään, 2019 (pajulintu)

Valokuvaaja on tuonut koko uransa ajan esiin ympäristöä. Kahdenkymmenessä vuodessa suomalaisten lintujen määrät ovat pienentyneet nopeasti. Metsänhakkuiden vuoksi tavallisesta hömötiaisesta on tullut uhanalainen ja monet peltolinnut ovat vähentyneet. Ilmastokriisi näkyy myös sademetsissä.

Phylloscopus collybita (tiltaltti)

– Siellä on välillä kuumempia El Niño -vuosia. Se vaikuttaa lajeihin. Kun aloitin kuvaamisen Costa Ricassa joskus vuonna 1997, pieniä läpikuultavia lasisammakkoja löytyi sateisina öinä melkein aina. Nyt tutkijoillakin on vaikeuksia löytää niitä.

Lähdön päiviä, 2015 (pyrstötiaiset)

Sommittele taiten

1. Muista tausta

Mieti tilaa kuvattavan lajin ympärillä ilmaisevana ja merkityksellisenä. Millainen tausta olisi niin hyvä, että kuva olisi upea sellaisenaan, ilman erityistä kohdetta?

2. Huomioi ympäristö

Miljöö vaikuttaa kuvan sanomaan. Esimerkiksi lintukuvissa näkyy harvemmin ihmisen ja linnun yhteiseloa, vaikka mustarastaan voisi kuvata sähkölangalla, tikan nakuttamassa ränniä tai pöllön jalkapallokatsomossa.

3. Hyödynnä säät

Kuvaa kohdetta eri olosuhteissa. Kaikkihan haluavat lähteä valokuvaamaan hyvällä säällä, mutta kuvaan voi syntyä jotain poikkeuksellisempaa, jos kohde on kuvattu aamuauringossa, räntäsateessa, yöllä tai harmaana päivänä.

4. Liikettä kuviin

Luontokuvissa on usein pysähtyneisyyttä niin, ettei liikekään enää näytä liikkeeltä. Harjoittele liikkeen kuvaamista ja yritä saada esiin lajin ilmeikkyyttä.

5. Älä suorita

Inspiroidu Pentti Sammallahden ja Masao Yamamoton lintukuvista. Mieti, mitä voit ilmaista kohteen kautta. Voisiko linnun hahmo nousta esimerkiksi symboliksi yksinäisyydestä, vapaudesta, surusta, ilosta, herkkyydestä tai toveruudesta? Luovu teknisestä suorittamisesta ja anna runollisen ilmaisuvoiman astua kuviisi.

Sanna Kannisto

Valokuvataiteilija, taiteen maisteri.

Asuu Helsingissä.

Kolme eri valokuvataidenäyttelyä Pariisissa keväällä: Alvar Aalto -säätiön Maison Louis Carréssa, Pariisin Suomi-instituutissa ja Galerie La Ferronneriessa.

Kommentoi »