Tuulilasi

Saksan sähköautoavustus toistaiseksi pettymys

Saksan sähköautoavustus toistaiseksi pettymys

Saksassa heinäkuun alussa 2016 lanseerattu sähköautojen pistokehybridien avustus ei ole lähtenyt käyntiin odotetulla tavalla. Toistaiseksi vain reilu 9 000 autonostajaa on hyödyntänyt useiden tuhansien eurojen arvoista etua.
Teksti Max Lange
Kuvat cc-by-2.0, Kārlis Dambrāns
Mainos

Avustusta hyödyntäneistä 5 100 kappaletta olivat ostaneet uuden täyssähköauton ja 3 900 uuden pistokehybridin. Avustus Saksassa uudelle täyssähköautolle on 4 000 euroa ja pistokehybridille 3 000 euroa. Suosituin automerkki avustuksessa mukana olleille autoille on ollut BMW, jolla on mallistossaan sekä täyssähköauto että useampia pistokehybridejä.

Avustus ei koske suosittua sähköautoa Teslaa, sillä avustuksen ylärajana on ollut 60 000 euroa. Tesla on tosin tehnyt Saksan markkinoille kaikki erikoisvarusteet pois jättävän Model S:n, joka juuri ja juuri jää hinnaltaan 60 000 euron alapuolelle.

Saksan valtion tavoitteena oli, että sähköautoavustuksen myötä ostettaisiin noin 300 000 uutta sähkökäyttöistä autoa Saksan teille. Nykyisellä tahdilla vuoteen 2020 mennessä ei myytäisi edes 100 000 sähkökäyttöistä ajoneuvoa.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindtin mukaan saksalaiset autonostajat eivät osta uutta autoa vain sen takia, että sille annetaan avustusta. Edellisen auton on tultava ensin tarpeeksi vanhaksi, jotta uuden auton hankinta tulisi ajankohtaiseksi, jatkaa Dobrindt. Hän kaipaileekin lisää valinnanvaraa sähköautomarkkinoille, kertoo Automobilwoche.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 3.1.2017