Autot ja liikenne
Tuulilasi

Saksan autoteollisuus yrittää vääntää Donald Trumpin kättä tullitariffikiistassa

Saksan autoteollisuus yrittää vääntää Donald Trumpin kättä tullitariffikiistassa

Saksan autoteollisuuden napamiehet ovat tehneet yhdessä selväksi, että Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin tullitariffisuunnitelmat tekisivät rajusti hallaa maailmanlaajuisesti autoalan bisnekselle.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press
Mainos

Volkswagen Groupin, Daimlerin ja BMW Groupin korkein johto tapasi keskiviikkona Yhdysvaltain Saksan suurlähettilään, keskustelun ytimessä oli tullimaksujen mahdollinen korotus.

Saksalaisen Handelsblattin mukaan keskustelujen tarkoituksena oli saada luotua suora yhteys autonvalmistajien ja Trumpin hallinnon välille.

Viime kuussa Trump esitti 20 % tullitariffia EU-alueelta Yhdysvaltoihin tuotaville autoille. Hän myös käynnisti tutkimuksen siitä, onko ulkomainen autoteollisuus Yhdysvalloille kansallinen turvallisuusuhka.

Kauppasota on jo eskaloitunut myös Kiinan kanssa, mikä saattaa johtaa siihen, että Yhdysvalloista Kiinaan tuotaville autoille tulee peräti 40 % tullitariffi. Monilla saksalaisbrändeillä on isot tehtaat Yhdysvalloissa, josta ne vievät autoja Kiinaan.

Saksan valtiovarainministeri Peter Altmeier matkustaa ensi viikolla Pariisiin keskustellakseen uusista aloitteista purkaa Yhdysvaltain jo asettamat teräksen tullitariffit, mistä kauppasota sai alkunsa.

Saksalaiset autonvalmistajat ovat jo aiemmin todenneet, että tullitariffin nosto vahingoittaisi valtavasti juuri Yhdysvaltain autoteollisuutta ja pakottaisi heitä vähentämään työpaikkoja maassa.

EU on esittänyt Yhdysvalloille tullitariffien lieventämistä kaksisuuntaisesti, mutta ehdotukseen suhtauduttiin hyvin penseästi.

”Teimme heille tarjouksen, mutta vaadimme samalla teräksen ja alumiinin tullitariffien palauttamista entiselleen. He kuitenkin hylkäsivät esityksemme”, sanoo EU:n kauppapolitiikasta vastaava komissaari Cecilia Malmström.

Julkaistu: 5.7.2018